Βυζαντινή Εκκλησία: Η Άνοδος του Χριστιανισμού (320 μ.Χ)

Κεφαλή αγάλματος του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, ο οποίος με το Διάταγμα των Μεδιολάνων άνοιξε το δρόμο για τη Βυζαντινή Εκκλησία.
Κεφαλή αγάλματος του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, ο οποίος με το Διάταγμα των Μεδιολάνων άνοιξε το δρόμο για την ίδρυση της Βυζαντινής Εκκλησίας.

Η Βυζαντινή Εκκλησία ενισχύθηκε σημαντικά και νομιμοποιήθηκε επί Μεγάλου Κωνσταντίνου και της μητέρας του Αγίας Ελένης, καθιστώντας τον Χριστιανισμό σε κυρίαρχη θρησκεία της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

 

Ο ρόλος του Αυτοκράτορα Κωνσταντίνου στη Βυζαντινή Εκκλησία

Ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος υπήρξε καθοριστική μορφή για την άνοδο του Χριστιανισμού στο προσκήνιο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Σύμφωνα με πηγές, είδε οράματα στις παραμονές της μάχης της Μιλβίας Γέφυρας το 312 μ.Χ., τα οποία έδιναν σημάδια θριαμβευτικής νίκης αν υιοθετούσε τον χριστιανικό σταυρό ως σύμβολό του. Πράγματι, μετά τη νίκη του αυτή, ο Κωνσταντίνος άρχισε να υποστηρίζει ενεργά τη χριστιανική πίστη.

Το έτος 313 μ.Χ. υπέγραψε το Διάταγμα των Μεδιολάνων, το οποίο έδινε ανοχή θρησκευτικής λατρείας σε όλους τους πολίτες της Δυτικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας. Έτσι τερματίστηκαν οι διωγμοί κατά των χριστιανών που είχαν χαρακτηρίσει τη βασιλεία του Διοκλητιανού. Το 324 μ.Χ. το διάταγμα επεκτάθηκε και στην Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία μετά την ήττα του Αυτοκράτορα Λικινίου.

Ο Κωνσταντίνος, επίσης, συγκάλεσε την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 325 μ.Χ. στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των πρώιμων χριστιανικών εκκλησιών με σκοπό τη συζήτηση θεμάτων κοινής λατρείας και πίστης. Αυτή η διαδικασία συνέβαλε στη δημιουργία της Βυζαντινής Εκκλησίας ως κεντρικού θεσμού της αυτοκρατορίας.

Εκτός από την πολιτική και θρησκευτική του δράση, ο Κωνσταντίνος υπήρξε και κτήτωρ χριστιανικών ναών. Έχτισε σημαντικές εκκλησίες στη Ρώμη, Κωνσταντινούπολη και Ιερουσαλήμ, συμπεριλαμβανομένου του ναού του Παναγίου Τάφου πάνω στο λόφο του Γολγοθά. Με αυτόν τον τρόπο εδραίωσε τη Βυζαντινή Εκκλησία και ολοκλήρωσε τη μετάβαση του Χριστιανισμού από διωκόμενη σε επίσημα ανεκτή και τελικά κυρίαρχη θρησκεία της αυτοκρατορίας.

 

Η συμβολή της Αγίας Ελένης στην ίδρυση των πρώτων χριστιανικών ναών

Η Αγία Ελένη, μητέρα του Κωνσταντίνου, υπήρξε επίσης σημαντική μορφή για την εδραίωση του Χριστιανισμού και την ίδρυση της Βυζαντινής Εκκλησίας. Σύμφωνα με πηγές, ταξίδεψε στους Αγίους Τόπους γύρω στο 326-327 μ.Χ. προκειμένου να εντοπίσει και να τιμήσει χώρους που σχετίζονταν με γεγονότα της Βίβλου.

Κατά την παράδοση, η Αγία Ελένη είχε θεϊκό όραμα που της αποκάλυψε τον τόπο ταφής του Τιμίου Σταυρού. Προχώρησε λοιπόν σε ανασκαφές στο σημείο αυτό και ανέσυρε τμήματα του σταυρού της σταύρωσης του Χριστού. Αν και η ακριβής ημερομηνία της ανακάλυψης είναι αβέβαιη, τοποθετείται περίπου στο έτος 335 μ.Χ.

Με την ανεύρεση των λειψάνων του σταυρού, η Αγία Ελένη συνέβαλε καθοριστικά στην αναγνώριση του σταυρού ως κεντρικού συμβόλου της χριστιανικής πίστης και της σωτηρίας. Επιπλέον, στο σημείο της ανακάλυψης ιδρύθηκε λίγο αργότερα ο ναός της Αναστάσεως, ο οποίος περιελάμβανε τον Γολγοθά και τον τάφο του Χριστού.

Η συμβολή της Αγίας Ελένης υπήρξε καταλυτική για τη μετατροπή χώρων με ιδιαίτερη σημασία για τη χριστιανική θρησκεία σε τόπους λατρείας και προσκυνήματος. Οι πρώτοι αυτοί ναοί σε Ιερουσαλήμ, Βηθλεέμ και Όρος Ελαιών αποτέλεσαν τους πρόδρομους μιας μακράς παράδοσης χριστιανικής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής.

Η εδραίωση της Βυζαντινής Εκκλησίας υπήρξε αποτέλεσμα της στενής σύζευξης κράτους και εκκλησίας στο πρόσωπο του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου και της μητέρας του Αγίας Ελένης. Μέσα από στοχευμένες πολιτικές και θρησκευτικές πρωτοβουλίες αλλά και οικοδομικά έργα, συνέβαλαν αποφασιστικά στο πέρασμα του Χριστιανισμού από διωκόμενη σε επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας.

Μέσα από τις πρωτοβουλίες και τις πολιτικές τους αποφάσεις, δόθηκε η απαραίτητη νομική και οικονομική υποστήριξη για τη γρήγορη εξάπλωση και ακμή της νέας θρησκείας στην καρδιά της πρώην Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Ο Κωνσταντίνος, ως πρώτος χριστιανός αυτοκράτορας, υπήρξε η οδηγός δύναμη στη συνταγματική αναγνώριση του Χριστιανισμού και την παύση των διωγμών των πιστών του. Με την υπογραφή του διατάγματος των Μεδιολάνων το 313 μ.Χ., η χριστιανική λατρεία απέκτησε πλήρη νομιμότητα στην ανατολική και δυτική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Ταυτόχρονα, η σύγκληση της Πρώτης Οικουμενικής Συνόδου της Νίκαιας το 325 μ.Χ. προσέδωσε επίσημο δόγμα και καθολική οργάνωση στη νεοφερμένη θρησκεία, καθιστώντας την εθνική εκκλησία της αυτοκρατορίας.

Η συμβολή της Αγίας Ελένης στην ενδυνάμωση του Χριστιανισμού και της Βυζαντινής Εκκλησίας υπήρξε εξίσου σημαντική. Το προσκύνημά της στους Αγίους Τόπους και η περίφημη ανακάλυψη τμημάτων του Τιμίου Σταυρού ανέδειξαν την Ιερουσαλήμ ως κεντρική πόλη για το χριστιανικό δόγμα. Η οικοδόμηση του ναού της Αναστάσεως και άλλων εκκλησιών στην περιοχή αμέσως μετά καθιέρωσε τους πρώτους τόπους λατρείας για την Βυζαντινή Εκκλησία στα ιερά χώματα της Παλαιστίνης.

Αυτές οι πρώιμες πράξεις του Κωνσταντίνου και της μητέρας του έθεσαν τα θεμέλια για την ταχεία εξάπλωση και την υιοθέτηση της χριστιανικής πίστης σε ολόκληρη την Αυτοκρατορία. Η Βυζαντινή Εκκλησία μπόρεσε έτσι να αναπτυχθεί και να ακμάσει σε στενή συνεργασία με το κράτος, αποκτώντας εκτεταμένη πολιτική και οικονομική δύναμη. Οι ναοί και οι τελετουργικές παραδόσεις που εγκαινιάστηκαν εκείνη την περίοδο έμελλε να διαμορφώσουν το ύφος της Βυζαντινής Εκκλησίας για τους επόμενους αιώνες.

Η στενή σχέση εκκλησίας και κράτους υπό τον Κωνσταντίνο και την Αγία Ελένη, καθώς και η επίσημη νομιμοποίηση του Χριστιανισμού στην αυτοκρατορία, σηματοδότησε μια νέα εποχή για την πρώιμη Βυζαντινή Εκκλησία. Από διωκόμενος θρησκευτικός φορέας, μεταμορφώθηκε σε κυρίαρχο θεσμό με δύναμη και επιρροή να διαμορφώσει πολλές πτυχές της βυζαντινής κοινωνίας και πολιτισμού. Το γεγονός αυτό κατέστη καθοριστικό για τη μετέπειτα ιστορία και εξέλιξη όχι μόνο της Εκκλησίας αλλά και ολόκληρης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

 

Βιβλιογραφία

Cormack, R., & Vassilaki, M. (2008). Byzantium, 330-1453. Royal Academy of Arts.

Cyril of Jerusalem, trans. 1969. “Lecture XIV.” In The Works of Saint Cyril of Jerusalem, vol. 1, p. 312. Fathers of the Church 64. Catholic University of America Press.

Για αυτό το άρθρο χρησιμοποιήθηκαν ανθρώπινος παράγοντας και τεχνητή νοημοσύνη. Δείτε τους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.