σύγκριση ελληνισμού και ρωμαίων - πολιτικοί θεσμοί και διοικητική οργάνωση
σύγκριση ελληνισμού και ρωμαίων - πολιτικοί θεσμοί και διοικητική οργάνωση
Η συγκριτική μελέτη των δύο σπουδαίων πολιτισμών αναδεικνύει τόσο τις θεμελιώδεις διαφορές τους όσο και τους τρόπους με τους οποίους αλληλοσυμπληρώθηκαν ιστορικά.

Σύγκριση Ελληνισμού και Ρωμαίων (750 π.Χ. – 146 π.Χ.)

σύγκριση ελληνισμού και ρωμαίων - πολιτικοί θεσμοί και διοικητική οργάνωση
Η Συγκριτική Μελέτη Των Δύο Σπουδαίων Πολιτισμών Αναδεικνύει Τόσο Τις Θεμελιώδεις Διαφορές Τους Όσο Και Τους Τρόπους Με Τους Οποίους Αλληλοσυμπληρώθηκαν Ιστορικά.

Η σύγκριση του αρχαίου Ελληνισμού προς τους Ρωμαίους αποτελεί ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα ζητήματα της αρχαίας ιστορίας, καθώς αναδεικνύει τις θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ δύο κοσμοϊστορικών πολιτισμών που διαμόρφωσαν την πορεία της ανθρωπότητας. Το ζήτημα της πολιτικής κυριαρχίας αναδεικνύεται ως κεντρικό στοιχείο διαφοροποίησης μεταξύ των δύο πολιτισμών. Οι Έλληνες, με επίκεντρο την πόλη-κράτος και την αυτονομία της, ανέπτυξαν ένα πολυκεντρικό σύστημα διακυβέρνησης που ευνοούσε την πολιτική και πολιτιστική ποικιλομορφία. Αντιθέτως, οι Ρωμαίοι υιοθέτησαν μια συγκεντρωτική προσέγγιση που απέβλεπε στην ενοποίηση και ομογενοποίηση των κατακτημένων εδαφών υπό την κεντρική εξουσία της Ρώμης. Η διαφορετική αυτή προσέγγιση στην άσκηση της εξουσίας και στην οργάνωση του κράτους αντανακλάται σε όλες τις εκφάνσεις του δημόσιου και ιδιωτικού βίου των δύο λαών.

 

Πολιτική Οργάνωση και Θεσμοί

Η θεμελιώδης διαφορά μεταξύ του Ελληνισμού και των Ρωμαίων εντοπίζεται πρωτίστως στον τρόπο άσκησης της πολιτικής εξουσίας και στη δομή των θεσμών. Οι Έλληνες ανέπτυξαν ένα σύστημα αυτόνομων πόλεων-κρατών, όπου κάθε πόλη διατηρούσε τη δική της ανεξάρτητη πολιτική οντότητα, τους δικούς της νόμους και θεσμούς. Αυτή η πολυκεντρική προσέγγιση, αν και ευνοούσε την πολιτική και πολιτιστική ποικιλομορφία, αποδείχθηκε τελικά ανασταλτικός παράγοντας για την επίτευξη της πολιτικής ενότητας του ελληνικού κόσμου.

Στον αντίποδα, η Ρώμη υιοθέτησε μια συγκεντρωτική προσέγγιση που απέβλεπε στην ενοποίηση και ομογενοποίηση των κατακτημένων εδαφών. Η πολιτική κυριαρχία της Ρώμης βασίστηκε στην ενσωμάτωση των κατακτημένων λαών στο ρωμαϊκό πολιτικό σύστημα, προσφέροντάς τους σταδιακά δικαιώματα Ρωμαίου πολίτη (Finley). Η στρατηγική αυτή αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματική, καθώς ο αριθμός των Ρωμαίων πολιτών από είκοσι χιλιάδες στα τέλη της βασιλείας έφτασε τις εκατόν εξήντα χιλιάδες στα τέλη της τέταρτης εκατονταετηρίδας και ξεπέρασε τις διακόσιες χιλιάδες κατά την πέμπτη εκατονταετηρίδα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της διαφορετικής προσέγγισης αποτελεί η περίπτωση της Σπάρτης, η οποία, ενώ διέθετε οκτώ χιλιάδες πολίτες στις αρχές της πέμπτης προ Χριστού εκατονταετηρίδος, λόγω της αυστηρής πολιτικής της που δεν επέτρεπε την ενσωμάτωση νέων πολιτών, είδε τον αριθμό τους να συρρικνώνεται δραματικά σε χίλιους κατά την τέταρτη εκατονταετηρίδα και τελικά σε επτακόσιους κατά τα μέσα της τρίτης εκατονταετηρίδας, εκ των οποίων μόνο εκατό διέθεταν γη και πλήρη πολιτικά δικαιώματα.

Οι πολιτικοί θεσμοί των Ελλήνων, αν και προοδευτικοί για την εποχή τους, χαρακτηρίζονταν από εσωστρέφεια και αδυναμία προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Αντιθέτως, το ρωμαϊκό πολιτικό σύστημα επέδειξε αξιοσημείωτη προσαρμοστικότητα, ενσωματώνοντας στους κόλπους του στοιχεία από τους κατακτημένους λαούς και δημιουργώντας ένα ευέλικτο διοικητικό πλαίσιο που επέτρεπε την αποτελεσματική διαχείριση μιας εκτεταμένης αυτοκρατορίας.

 

Στρατιωτική Οργάνωση και Τακτική

Η στρατιωτική οργάνωση των δύο πολιτισμών παρουσιάζει αξιοσημείωτες διαφορές που αντανακλούν τις ευρύτερες πολιτικές και κοινωνικές τους δομές. Τα αρχαία ελληνικά στρατεύματα, βασισμένα στο σύστημα των πόλεων-κρατών, αποτελούνταν από ανεξάρτητες μονάδες που συχνά μάχονταν μεταξύ τους, αναλώνοντας πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό σε εσωτερικές διαμάχες.

Ο Πελοποννησιακός πόλεμος καταδεικνύει εναργώς αυτήν την τραγική πραγματικότητα. Επί ένα τέταρτο του αιώνα, εξαίρετοι στρατηγοί και άνδρες αναλώθηκαν σε έναν καταστροφικό εμφύλιο πόλεμο. Στην Αθήνα, η σπαρτιατική ηγεμονία επικράτησε προσωρινά, αλλά η νίκη αποδείχθηκε εφήμερη και ανούσια (Wilkinson). Εξέχουσες μορφές όπως ο Περικλής, ο Νικίας, ο Δημοσθένης και ο Φορμίων από την πλευρά των Αθηναίων, και ο Βρασίδας, ο Γύλιππος, ο Καλλικρατίδας και ο Λύσανδρος από την πλευρά των Σπαρτιατών, θυσιάστηκαν σε έναν πόλεμο που τελικά αποδυνάμωσε ολόκληρο τον ελληνικό κόσμο.

Αντιθέτως, η ρωμαϊκή στρατιωτική μηχανή επέδειξε εξαιρετική προσαρμοστικότητα και στρατηγική διορατικότητα. Παρότι αντιμετώπισε ισχυρή αντίσταση από διάφορους λαούς της Ιταλικής χερσονήσου, όπως τους Ετρούσκους, τους Σαβίνους, τους Αίκουους, τους Ουόλσκους, τους Σαμνίτες και τους Έλληνες της Κάτω Ιταλίας, κατόρθωσε να μετατρέψει τους πρώην εχθρούς σε συμμάχους, ενσωματώνοντάς τους σταδιακά στο ρωμαϊκό στρατιωτικό σύστημα.

Η ρωμαϊκή στρατιωτική στρατηγική βασιζόταν στην αρχή της ενσωμάτωσης των ηττημένων αντιπάλων, προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να γίνουν μέρος της νικήτριας πλευράς. Αυτή η πολιτική όχι μόνο εξασφάλιζε τη σταθερότητα των κατακτήσεων, αλλά επέτρεπε και τη συνεχή ανανέωση του στρατιωτικού δυναμικού. Επιπλέον, η υιοθέτηση και προσαρμογή στρατιωτικών καινοτομιών από άλλους λαούς ενίσχυσε περαιτέρω την αποτελεσματικότητα του ρωμαϊκού στρατού, δημιουργώντας μια ευέλικτη και διαρκώς εξελισσόμενη πολεμική μηχανή.

 

Κοινωνική Δομή και Ιεραρχία

Η κοινωνική διάρθρωση των δύο πολιτισμών παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την κατανόηση των θεμελιωδών διαφορών τους. Στην αρχαία Αθήνα, το κοινωνικό σύστημα χαρακτηριζόταν από μια σχετική ρευστότητα, επιτρέποντας την κοινωνική κινητικότητα μεταξύ διαφορετικών τάξεων. Οι μέτοικοι είχαν τη δυνατότητα να ανέλθουν στην τάξη των ισοτελών, ενώ οι ισοτελείς μπορούσαν να αποκτήσουν την ιδιότητα του πολίτη.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο κοινωνικής κινητικότητας, οι αρχαίες πόλεις αντιμετώπιζαν συχνά προκλήσεις στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και της πολιτικής σταθερότητας (Carlsson). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η δίκη των στρατηγών μετά τη ναυμαχία των Αργινουσών, όπου η νέα γενιά Αθηναίων πολιτών, χωρίς τις παραδοσιακές αξίες και την πειθαρχία των προγόνων τους, μετέτρεψε έναν σπουδαίο θρίαμβο σε εθνική τραγωδία.

Στον αντίποδα, η ρωμαϊκή κοινωνία διέθετε ένα πιο αυστηρά δομημένο σύστημα κοινωνικής ιεραρχίας, το οποίο ωστόσο επέτρεπε την ελεγχόμενη κοινωνική άνοδο μέσω θεσμοθετημένων διαδικασιών. Η πολιτική της Ρώμης για την ενσωμάτωση των κατακτημένων λαών στην κοινωνική δομή της αυτοκρατορίας αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχημένη, δημιουργώντας ένα σταθερό και λειτουργικό σύστημα διακυβέρνησης που διήρκεσε αιώνες.

Η περίπτωση της σπαρτιατικής κοινωνίας προσφέρει ένα αντιπαράδειγμα αποτυχημένης κοινωνικής πολιτικής. Η άκαμπτη στάση της Σπάρτης στο ζήτημα της πολιτογράφησης νέων μελών οδήγησε σε δραματική μείωση του πληθυσμού των πολιτών, με αποτέλεσμα την παρακμή της πόλης. Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες του Άγι και του Κλεομένη αποδείχθηκαν ανεπαρκείς, ενώ η μετέπειτα εγκαθίδρυση τυραννικών καθεστώτων, όπως του Μαχανίδα και του Νάβιδος, επιτάχυνε την πτώση της άλλοτε ένδοξης πόλης.

 

Οικονομική Πολιτική και Εμπόριο

Η οικονομική πολιτική του αρχαίου ελληνικού κόσμου και της Ρώμης αντικατοπτρίζει τις διαφορετικές προσεγγίσεις τους στην οργάνωση του κράτους. Οι ελληνικές πόλεις-κράτη λειτουργούσαν ως αυτόνομες οικονομικές οντότητες, με δικά τους νομισματικά συστήματα και εμπορικές πολιτικές.

Η αθηναϊκή οικονομία, παρά την εμπορική της δύναμη, παρουσίαζε εγγενείς αδυναμίες στη διαχείριση των πόρων. Η πόλη-κράτος αντιμετώπιζε συχνά προκλήσεις στην κατανομή του πλούτου και στη διατήρηση της οικονομικής σταθερότητας (Hammond). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η περίοδος μετά τη ναυμαχία των Αργινουσών, όπου η πολιτική αστάθεια και η κοινωνική αναταραχή επηρέασαν αρνητικά την οικονομική ανάπτυξη.

Η σπαρτιατική οικονομία, βασισμένη σε ένα αυστηρό σύστημα γαιοκτησίας, αντιμετώπισε σοβαρά προβλήματα λόγω της συγκέντρωσης της γης σε λίγα χέρια. Η δραματική μείωση των πολιτών που κατείχαν γη, από οκτώ χιλιάδες σε μόλις εκατό κατόχους, οδήγησε σε βαθιά οικονομική κρίση. Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες του Άγι και του Κλεομένη, αντί να επιλύσουν το πρόβλημα, επιτάχυναν την οικονομική κατάρρευση.

Αντιθέτως, η Ρώμη ανέπτυξε ένα περίπλοκο αλλά αποτελεσματικό σύστημα οικονομικής διαχείρισης που ενσωμάτωνε τις οικονομίες των κατακτημένων περιοχών. Η πολιτική της σταδιακής ενσωμάτωσης των κατακτημένων λαών στο ρωμαϊκό οικονομικό σύστημα δημιούργησε μια εκτεταμένη και διασυνδεδεμένη οικονομία. Οι πρώην εχθροί, όπως οι Λατίνοι, οι Σαβίνοι και οι Ουόλσκοι, εντάχθηκαν στο ρωμαϊκό οικονομικό δίκτυο, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη ενός ισχυρού εμπορικού συστήματος που εκτεινόταν σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.

 

Πολιτισμός και Τέχνες

Η πολιτιστική έκφραση του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού κόσμου αποτελεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές της σύγκρισής τους. Οι Έλληνες ανέπτυξαν μια πρωτότυπη και πολύμορφη καλλιτεχνική παράδοση, που χαρακτηριζόταν από την αναζήτηση της αισθητικής τελειότητας και την έκφραση υψηλών φιλοσοφικών ιδεών.

Στην Αθήνα, το καλλιτεχνικό δαιμόνιο εκδηλώθηκε με ιδιαίτερη ένταση κατά την περίοδο της ακμής της. Η αρχαία κυριαρχία της πόλης στον πνευματικό τομέα αντικατοπτρίζεται στην αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και το θέατρο (Roche). Ακόμη και σε περιόδους πολιτικής αστάθειας, όπως μετά τη ναυμαχία των Αργινουσών, η πολιτιστική δημιουργία συνέχισε να ανθεί, αν και με διαφορετικό προσανατολισμό.

Η Σπάρτη, παρά την αυστηρή της κοινωνική οργάνωση, διέθετε τη δική της καλλιτεχνική παράδοση, που εκφραζόταν κυρίως μέσω της μουσικής και της ποίησης. Ωστόσο, η σταδιακή συρρίκνωση του σώματος των πολιτών και η επικέντρωση στη στρατιωτική αρετή περιόρισαν σταδιακά την πολιτιστική της παραγωγή.

Η ρωμαϊκή προσέγγιση στον πολιτισμό χαρακτηριζόταν από μια εκλεκτική αφομοίωση στοιχείων από διάφορους λαούς, ιδιαίτερα τους Έλληνες. Οι Ρωμαίοι, αναγνωρίζοντας την αξία των ελληνικών επιτευγμάτων, δεν δίστασαν να τα υιοθετήσουν και να τα προσαρμόσουν στις δικές τους ανάγκες. Αυτή η πολιτιστική σύνθεση αποτέλεσε τη βάση για τη δημιουργία ενός νέου, οικουμενικού πολιτισμού που συνδύαζε την ελληνική εκλέπτυνση με τη ρωμαϊκή πρακτικότητα.

Στον τομέα της αρχιτεκτονικής και της τέχνης, οι Ρωμαίοι εισήγαγαν καινοτομίες που επέτρεπαν τη δημιουργία μεγαλύτερων και πιο επιβλητικών κατασκευών, ενώ παράλληλα διατήρησαν την ελληνική αίσθηση της αναλογίας και της αρμονίας. Η ρωμαϊκή τέχνη, αν και λιγότερο ιδεαλιστική από την ελληνική, διακρινόταν για τον ρεαλισμό της και την ικανότητά της να αποτυπώνει την ιστορική πραγματικότητα.

 

Νομοθεσία και Δικαιοσύνη

Η νομική παράδοση των δύο πολιτισμών αντικατοπτρίζει τις θεμελιώδεις διαφορές στην αντίληψή τους περί δικαίου. Το αθηναϊκό δικαιικό σύστημα, με την έμφαση στη λαϊκή συμμετοχή και τη δημόσια διαβούλευση, διαμόρφωσε μια ιδιαίτερη νομική κουλτούρα που επηρέασε βαθύτατα την εξέλιξη της πόλης-κράτους.

Εντούτοις, η δίκη των στρατηγών μετά τη ναυμαχία των Αργινουσών αποκαλύπτει τις εγγενείς αδυναμίες του συστήματος. Το προβούλευμα του Καλλιξένου, που παραβίαζε το ψήφισμα του Καννωνού περί ατομικής δίκης για κάθε κατηγορούμενο, οδήγησε στην παράνομη καταδίκη έξι στρατηγών με μία και μόνη ψηφοφορία. Η πόλις αυτή αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της δυσλειτουργίας του αθηναϊκού δικαστικού συστήματος (Parker).

Η νομική πρακτική της Σπάρτης, αντιθέτως, χαρακτηριζόταν από αυστηρή προσήλωση στους πατροπαράδοτους θεσμούς. Ωστόσο, η άκαμπτη εφαρμογή των νόμων και η αδυναμία προσαρμογής στις μεταβαλλόμενες συνθήκες συνέβαλαν στη σταδιακή παρακμή της πόλης. Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες του Άγι και του Κλεομένη, αντί να εκσυγχρονίσουν το νομικό πλαίσιο, οδήγησαν σε περαιτέρω αποσταθεροποίηση.

Το ρωμαϊκό δίκαιο, αντιθέτως, διακρίθηκε για τη συστηματική του οργάνωση και την προσαρμοστικότητά του. Οι Ρωμαίοι ανέπτυξαν ένα περίπλοκο αλλά ευέλικτο νομικό σύστημα που μπορούσε να ενσωματώσει στοιχεία από διαφορετικές νομικές παραδόσεις. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Λόρδου Clive στην Αγγλία του 17ου αιώνα, όπου η Βουλή των Λόρδων, ακολουθώντας το ρωμαϊκό παράδειγμα, κατόρθωσε να συμβιβάσει τις απαιτήσεις της δικαιοσύνης με τα συμφέροντα του κράτους.

 

Θρησκεία και Λατρευτικές Πρακτικές

Η θρησκευτική έκφραση των αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων αποτυπώνει τις διαφορετικές προσεγγίσεις τους στην οργάνωση της πνευματικής ζωής. Το ελληνικό θρησκευτικό σύστημα χαρακτηριζόταν από πολυμορφία και τοπικές διαφοροποιήσεις, με κάθε πόλη-κράτος να διατηρεί τις δικές της λατρευτικές παραδόσεις και τελετουργίες.

Η αθηναϊκή θρησκευτική ζωή διακρινόταν για την πολυπλοκότητα των τελετουργικών της πρακτικών και τη στενή διασύνδεσή τους με την πολιτική εξουσία. Το αρχαίο σύστημα των τελετών αντανακλούσε τη δημοκρατική οργάνωση της πόλης, με έντονη τη συμμετοχή των πολιτών στις θρησκευτικές εκδηλώσεις (Parker).

Στη Σπάρτη, οι θρησκευτικές πρακτικές ήταν άρρηκτα συνδεδεμένες με τη στρατιωτική οργάνωση της πόλης. Η λατρεία επικεντρωνόταν στην καλλιέργεια της πολεμικής αρετής και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Ωστόσο, η σταδιακή συρρίκνωση του σώματος των πολιτών επηρέασε και τη θρησκευτική ζωή, οδηγώντας σε παρακμή των παραδοσιακών τελετουργιών.

Η ρωμαϊκή θρησκεία, αντιθέτως, χαρακτηριζόταν από μια πιο συστηματική προσέγγιση στη λατρεία. Οι Ρωμαίοι ανέπτυξαν ένα περίπλοκο σύστημα ιερατείου και τελετουργικών πρακτικών που εξυπηρετούσε τις ανάγκες μιας εκτεταμένης αυτοκρατορίας. Η ικανότητά τους να ενσωματώνουν θεότητες και λατρευτικές πρακτικές από τους κατακτημένους λαούς, διατηρώντας παράλληλα τον πυρήνα των δικών τους θρησκευτικών παραδόσεων, αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα για τη διατήρηση της πολιτικής σταθερότητας και της κοινωνικής συνοχής.

 

Εκπαίδευση και Παιδεία

Η εκπαιδευτική φιλοσοφία των δύο πολιτισμών αντικατοπτρίζει τις διαφορετικές αντιλήψεις τους για τη διαμόρφωση του πολίτη. Το αθηναϊκό εκπαιδευτικό ιδεώδες στόχευε στην ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου, συνδυάζοντας την πνευματική καλλιέργεια με τη σωματική άσκηση και την καλλιτεχνική παιδεία.

Η δημοκρατική οργάνωση της Αθήνας απαιτούσε πολίτες ικανούς να συμμετέχουν ενεργά στα κοινά. Αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση του Σωκράτη, ο οποίος ως μοναδικός υπερασπιστής του νόμου στη δίκη των στρατηγών των Αργινουσών, ανέδειξε τη σημασία της φιλοσοφικής παιδείας για τη διαμόρφωση ηθικά ακέραιων πολιτών.

Στη Σπάρτη, το εκπαιδευτικό σύστημα εστίαζε αποκλειστικά στη στρατιωτική προετοιμασία και την καλλιέργεια της πειθαρχίας. Η κρατική παιδεία αποσκοπούσε στη διαμόρφωση ομοιογενών πολιτών-πολεμιστών, παραμελώντας άλλες πτυχές της ανθρώπινης ανάπτυξης (Parker).

Οι Ρωμαίοι, αντλώντας από την ελληνική παιδευτική παράδοση, ανέπτυξαν ένα πιο πρακτικό εκπαιδευτικό σύστημα. Έδωσαν έμφαση στη ρητορική, τη νομική παιδεία και την καλλιέργεια διοικητικών ικανοτήτων, προετοιμάζοντας τους νέους για την υπηρεσία στον κρατικό μηχανισμό. Η διασύνδεση εκπαίδευσης και διοικητικής ιεραρχίας αποτέλεσε καινοτομία που συνέβαλε στη μακροβιότητα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.

 

Σύγκριση Ελληνισμού και Ρωμαίων: Συμπεράσματα και Αποτίμηση

Η συγκριτική μελέτη των δύο σπουδαίων πολιτισμών αναδεικνύει τόσο τις θεμελιώδεις διαφορές τους όσο και τους τρόπους με τους οποίους αλληλοσυμπληρώθηκαν ιστορικά. Ο Ελληνισμός, με την έμφαση στην πολιτική αυτονομία και την πνευματική καινοτομία, δημιούργησε ένα μοναδικό πολιτισμικό πρότυπο που επηρέασε βαθύτατα την ανθρώπινη σκέψη. Η αθηναϊκή δημοκρατία και η σπαρτιατική πειθαρχία αντιπροσωπεύουν δύο διαφορετικές εκφάνσεις αυτού του προτύπου, αναδεικνύοντας την πολυμορφία του ελληνικού πνεύματος.

Οι Ρωμαίοι, αξιοποιώντας την ελληνική παρακαταθήκη, ανέπτυξαν ένα διαφορετικό μοντέλο πολιτικής οργάνωσης που έδινε έμφαση στην πρακτική διαχείριση και τη διοικητική αποτελεσματικότητα. Η ικανότητά τους να ενσωματώνουν στοιχεία από διαφορετικούς πολιτισμούς, διατηρώντας παράλληλα μια ισχυρή κεντρική εξουσία, αποτέλεσε το θεμέλιο της μακροβιότητας της αυτοκρατορίας τους.

elpedia.gr

 

Βιβλιογραφία

Carlsson, S.. “Concepts of the City-State in Ancient Greece.” The Urban Mind (2010).

Hammond, M.. City-state and World State in Greek and Roman Political Theory Until Augustus. Harvard University Press, 1966.

Parker, G.. Sovereign City: The City-state Through History. Reaktion Books, 2004.

Roche, H.. “Spartan Supremacy: A ‘Possession for Ever’? Early Fourth-century Expectations of Enduring Ascendancy.” Hindsight in Greek and Roman History (2013).

Wilkinson, D.. “Hegemonia: Hegemony, Classical and Modern.” Journal of World-Systems Research (2008).