Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην Αχρίδα (1294/95)

Η Μνημειακή Τοιχογραφία Της Κοίμησης Της Θεοτόκου Στην Αχρίδα, Έργο Των Μιχαήλ Αστραπά Και Ευτυχίου (1294/95)

Η επιβλητική τοιχογραφία της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Αχρίδα (1294/95) αποτελεί ένα από τα αριστουργήματα της Παλαιολόγειας περιόδου, διακρινόμενη για την πολυπλοκότητα και τον συμβολισμό της

 

Τίτλος: Η Κοίμηση της Θεοτόκου

Καλλιτέχνες: Μιχαήλ Αστραπάς και Ευτύχιος

Είδος: Τοιχογραφία

Χρονολογία: 1294/95

Υλικά: Νωπογραφία

Τοποθεσία: Ναός Παναγίας Περιβλέπτου (σήμερα Άγιος Κλήμης), Αχρίδα, Βόρεια Μακεδονία

 

Η τοιχογραφία της Κοίμησης της Θεοτόκου στο ναό της Παναγίας Περιβλέπτου στην Αχρίδα αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα δείγματα της βυζαντινής μνημειακής ζωγραφικής της ύστερης Παλαιολόγειας περιόδου. Φιλοτεχνημένη από τους φημισμένους Θεσσαλονικείς ζωγράφους Μιχαήλ Αστραπά και Ευτύχιο το 1294/95, η σύνθεση εντυπωσιάζει με τη μνημειακή της διάσταση, την πολυπλοκότητα και την εκφραστική της δύναμη. Τοποθετημένη στο δυτικό τοίχο του ναού, η τοιχογραφία κορυφώνει έναν κύκλο πέντε σκηνών που αφηγούνται τα της ουράνιας αποδημίας της Παναγίας.

Το έργο αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της παλαιολόγειας τέχνης, με τους καλλιτέχνες να συνδυάζουν την καθιερωμένη εικονογραφική παράδοση με καινοτόμα στοιχεία. Στο κέντρο της σύνθεσης δεσπόζει η Παναγία ξαπλωμένη στη νεκρική κλίνη, περιστοιχισμένη από τους θλιμμένους αποστόλους και τον Χριστό που κρατά την ψυχή της μητέρας του. Εντυπωσιακή είναι η απεικόνιση της ουράνιας διάστασης του γεγονότος, με πλήθος αγγέλων να κατέρχονται σε τάξη από τον ουράνιο θόλο, ενώ η αρχιτεκτονική διάρθρωση του βάθους με τα επιβλητικά οικοδομήματα ενισχύει τη μνημειακότητα της σκηνής.

Η σημασία της τοιχογραφίας έγκειται τόσο στην καλλιτεχνική της αρτιότητα όσο και στη θεολογική της διάσταση, καθώς προβάλλει το δόγμα της σωτηρίας και τη διαμεσολαβητική δύναμη της Θεοτόκου. Αποτελεί παράλληλα ιστορικό τεκμήριο, καθώς διασώζεται πλήρης η κτητορική επιγραφή που μνημονεύει τους χορηγούς, τον μέγα εταιριάρχη Πρόγονο Σγουρό και τη σύζυγό του Ευδοκία, προσφέροντας πολύτιμες πληροφορίες για τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής (αναζήτηση για “μεσαιωνική εικονογραφία Θεοτόκου”).

 

Οι Αγγελικές Παρατάξεις Που Κατέρχονται Από Τον Ουρανό Στην Τοιχογραφία Της Κοίμησης Της Θεοτόκου Στην Αχρίδα

Τα τάγματα των αγγέλων κατέρχονται με τάξη από τον ουρανό, δημιουργώντας μια εντυπωσιακή κλιμάκωση στη σύνθεση της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Αχρίδα

 

Ο Ναός της Παναγίας Περιβλέπτου στην Αχρίδα

Αρχιτεκτονική και ιστορικό πλαίσιο

Ο ναός της Παναγίας Περιβλέπτου στην Αχρίδα, γνωστός σήμερα και ως Άγιος Κλήμης, αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα της βυζαντινής ναοδομίας του 13ου αιώνα. Πρόκειται για τετράστυλο σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό με τρούλο και νάρθηκα, ακολουθώντας έναν από τους πιο διαδεδομένους αρχιτεκτονικούς τύπους της μέσης και ύστερης βυζαντινής περιόδου. Η εκκλησιαστική τέχνη της περιοχής της Μακεδονίας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς συνδυάζει στοιχεία από τα καλλιτεχνικά κέντρα της Κωνσταντινούπολης και της Θεσσαλονίκης με τοπικές παραδόσεις.

Ο ναός οικοδομήθηκε σε μια κρίσιμη περίοδο για τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, όταν οι Παλαιολόγοι αυτοκράτορες προσπαθούσαν να ανασυγκροτήσουν το κράτος μετά την ανάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους το 1261. Αυτό το ιστορικό πλαίσιο αντανακλάται στην τέχνη της εποχής, που χαρακτηρίζεται από ανανεωμένο ενδιαφέρον για την κλασική παράδοση και μια τάση προς την εκφραστικότητα και την αφηγηματικότητα. (Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες με τη λέξη: Βυζαντινή τέχνη Παλαιολόγων)

Οι χορηγοί και η κτητορική επιγραφή

Η Περίβλεπτος έχει το εξαιρετικό προνόμιο να διασώζει πλήρη στοιχεία για το χρόνο δημιουργίας και τους συντελεστές της διακόσμησής της μέσω της κτητορικής επιγραφής του 1294/95, που βρίσκεται πάνω από την κύρια είσοδο. Σύμφωνα με αυτήν, χορηγοί του ναού ήταν ο μέγας εταιριάρχης και γαμβρός του βασιλέως Πρόγονος Σγουρός και η σύζυγός του Ευδοκία. Ο τίτλος του “μεγάλου εταιριάρχη” ήταν υψηλό αξίωμα στο βυζαντινό διοικητικό σύστημα, γεγονός που υποδηλώνει την κοινωνική και πολιτική σημασία του ναού.

Η χορηγία μνημειακών έργων τέχνης από μέλη της αριστοκρατίας αποτελούσε κοινή πρακτική στο Βυζάντιο, εκφράζοντας τόσο την ευσέβεια όσο και το κοινωνικό κύρος των χορηγών. Η Περίβλεπτος μαρτυρεί την ύπαρξη ισχυρών τοπικών ελίτ στην περιοχή της Αχρίδας, που διατηρούσαν στενούς δεσμούς με τη βυζαντινή αυτοκρατορική αυλή.

Η θέση της Κοίμησης στο εικονογραφικό πρόγραμμα

Η τοιχογραφία της Κοίμησης της Θεοτόκου καταλαμβάνει μια εξέχουσα θέση στο δυτικό τοίχο του ναού, αποτελώντας μία από τις μεγαλύτερες συνθέσεις του εικονογραφικού προγράμματος. Η επιλογή αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς ο δυτικός τοίχος συνδέεται συμβολικά με το τέλος της επίγειας ζωής και την είσοδο στην αιωνιότητα.

Η Κοίμηση στην Περίβλεπτο αποτελεί την κορύφωση ενός κύκλου πέντε σκηνών που αφηγούνται τα της ουράνιας αποδημίας της Θεοτόκου. Η αφηγηματική αυτή προσέγγιση είναι χαρακτηριστική της παλαιολόγειας περιόδου, όπου παρατηρείται αύξηση της αφηγηματικότητας και του αριθμού των απεικονιζόμενων επεισοδίων από τους βίους των αγίων και τις μεγάλες εορτές της Εκκλησίας. Αριστερά της κεντρικής σκηνής, απεικονίζεται ο άγγελος Κυρίου που αναγγέλλει στην Παναγία το επικείμενο τέλος της, ενώ εκείνη αποχαιρετά τις φίλες της. Δεξιά τελείται η έξοδος, και οι απόστολοι βρίσκουν το μνήμα κενό μετά τη Μετάσταση της Θεοτόκου, ολοκληρώνοντας έτσι την αφηγηματική αλληλουχία των γεγονότων.

Οι δημιουργοί του έργου και η καλλιτεχνική τους ταυτότητα

Οι Θεσσαλονικείς ζωγράφοι Μιχαήλ Αστραπάς και Ευτύχιος συγκαταλέγονται ανάμεσα στους σημαντικότερους καλλιτέχνες της παλαιολόγειας περιόδου. Η συνεργασία τους είναι καλά τεκμηριωμένη, καθώς έχουν υπογράψει πολλές τοιχογραφίες στην Περίβλεπτο, είτε γράφοντας ολόκληρο το όνομά τους είτε τα αρχικά τους. Η δραστηριότητά τους εκτείνεται και σε άλλους ναούς της περιοχής, αποδεικνύοντας την εκτίμηση που απολάμβαναν από τους ισχυρούς χορηγούς της εποχής.

Το καλλιτεχνικό τους ύφος χαρακτηρίζεται από εκφραστική δεινότητα, αφηγηματικό πλούτο και εξαιρετική τεχνική κατάρτιση. Επηρεασμένοι από την καλλιτεχνική παράδοση της Θεσσαλονίκης, του δεύτερου σημαντικότερου καλλιτεχνικού κέντρου της αυτοκρατορίας μετά την Κωνσταντινούπολη, συνδυάζουν στο έργο τους τον μνημειακό χαρακτήρα της βυζαντινής τέχνης με καινοτόμα στοιχεία που προαναγγέλλουν τις εξελίξεις της ύστερης βυζαντινής ζωγραφικής.

 

Η Σύνδεση Ουράνιου Και Επίγειου Κόσμου Στην Τοιχογραφία Της Κοίμησης Της Θεοτόκου Στην Αχρίδα

Η σύνθεση της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Αχρίδα οργανώνεται σε επίπεδα που συνδέουν τον ουράνιο με τον επίγειο κόσμο, εκφράζοντας τη βυζαντινή κοσμοαντίληψη

 

Ανάλυση της Τοιχογραφίας της Κοίμησης

Η κεντρική σκηνή και η συμβολική της διάσταση

Στο επίκεντρο της σύνθεσης της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Αχρίδα βρίσκεται η νεκρική κλίνη της Παναγίας, με το σώμα της ξαπλωμένο σε λευκό σάβανο με χρυσές λωρίδες. Ο Χριστός στέκεται στο κέντρο πίσω από την κλίνη, λάμποντας με χρυσορόδινα ιμάτια, κρατώντας στα χέρια του την ψυχή της μητέρας του, που παρουσιάζεται ως μικρογραφία της Θεοτόκου τυλιγμένη σε σπάργανα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η προσθήκη φτερών στην ψυχή της Παναγίας, στοιχείο που αντανακλά ελληνίζουσες επιδράσεις στη βυζαντινή τοιχογραφία.

Η στάση του Χριστού δημιουργεί έναν κάθετο άξονα που συνδέει τον ουρανό με τη γη, συμβολίζοντας τη μεσολάβηση της Θεοτόκου μεταξύ του θείου και του ανθρώπινου κόσμου. Η Κοίμηση δεν απεικονίζεται απλώς ως ένα πένθιμο γεγονός, αλλά ως θρίαμβος της Ενσάρκωσης και ουσιαστική επιβεβαίωση της σωτηρίας. (Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες με τη λέξη: βυζαντινή εικονογραφία Κοίμησης Θεοτόκου)

Οι αγγελικές παρατάξεις και η ουράνια ιεραρχία

Εντυπωσιακό στοιχείο της σύνθεσης αποτελεί η απεικόνιση των αγγελικών ταγμάτων που κατέρχονται από τον ουρανό σε τάξη και σειρά. Οι άγγελοι παρουσιάζονται σε ατέλειωτες σειρές, δημιουργώντας μια κλιμακωτή διάταξη που ενισχύει την αίσθηση του βάθους και της προοπτικής. Ορισμένοι κρατούν αναμμένες λαμπάδες, τιμώντας “την του αενάου φωτός μητέρα”, στοιχείο που προσθέτει τόσο συμβολική διάσταση όσο και φωτιστικές εντάσεις στη σύνθεση.

Η ουράνια αυτή παράταξη αποτελεί μια από τις πιο πρωτότυπες συνθετικές λύσεις των καλλιτεχνών και αντανακλά την επιρροή της παλαιολόγειας αντίληψης για την ιεραρχική οργάνωση του ουράνιου κόσμου. Έχει παρατηρηθεί ότι η απεικόνιση των αγγέλων στις βυζαντινές τοιχογραφίες της περιόδου ακολουθεί συγκεκριμένα πρότυπα που συνδέονται με την ψευδο-Διονυσιακή αγγελολογία, όπου τα αγγελικά τάγματα διαρθρώνονται σε εννέα χορούς.

Οι λεπτομέρειες και οι δευτερεύουσες σκηνές

Πέρα από την κεντρική σκηνή, η τοιχογραφία εμπλουτίζεται με δευτερεύουσες αφηγηματικές λεπτομέρειες που εμπλουτίζουν τη θεολογική και συμβολική της διάσταση. Στην εκφορά που απεικονίζεται στα δεξιά της σύνθεσης, ένας άγγελος υψώνει σπάθη για να τιμωρήσει την ασέβεια του Ιεφωνία, επεισόδιο που προέρχεται από τις απόκρυφες διηγήσεις για την Κοίμηση. Η σκηνή αυτή προσθέτει δραματικό τόνο στη σύνθεση και λειτουργεί ως προειδοποίηση για τους πιστούς.

Στο βάθος της τοιχογραφίας διακρίνονται οι απόστολοι να έρχονται “διαέριοι”, μεταφερόμενοι μέσω νεφελών από τα πέρατα της γης για να παραστούν στην Κοίμηση, ενώ στην επάνω δεξιά γωνία απεικονίζεται η Θεοτόκος να προσφέρει τη ζώνη της στον απόστολο Θωμά που καθυστέρησε να φτάσει. Αυτή η συμπερίληψη διαφορετικών χρονικών στιγμών σε μια ενιαία σύνθεση αποτελεί χαρακτηριστικό της βυζαντινής εικονογραφίας, που επιδίωκε να αποδώσει τη θεολογική πληρότητα του γεγονότος παρά μια ρεαλιστική χρονική ακολουθία.

Το αρχιτεκτονικό βάθος και η χωρική οργάνωση

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αρχιτεκτονική διάρθρωση του βάθους με τα επιβλητικά οικοδομήματα που πλαισιώνουν τη σκηνή. Τα κτίρια παρουσιάζονται με ψηλούς κυβικούς όγκους και επεξεργασμένες λεπτομέρειες, οριοθετώντας το χώρο και δημιουργώντας ένα πλαίσιο που ενισχύει τη μνημειακότητα της σύνθεσης. Στα παράθυρα διακρίνονται γυναικείες μορφές που παρακολουθούν το γεγονός με έκφραση θλίψης.

Τα αρχιτεκτονήματα στις βυζαντινές τοιχογραφίες της Περιβλέπτου δεν αποτελούν απλώς διακοσμητικά στοιχεία, αλλά δημιουργούν συμβολικούς χώρους που υποστηρίζουν τη θεολογική ερμηνεία της σκηνής. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τα κτίρια μπορούν να ερμηνευθούν ως αναφορά στην επίγεια Ιερουσαλήμ, ενώ η τοξωτή απεικόνιση του ουρανού στο άνω μέρος της σύνθεσης συμβολίζει την ουράνια Ιερουσαλήμ, δημιουργώντας έτσι μια διαλεκτική σχέση μεταξύ των δύο κόσμων.

Τεχνικά και υφολογικά χαρακτηριστικά του έργου

Από τεχνικής άποψης, η τοιχογραφία της Κοίμησης στην Αχρίδα εντυπωσιάζει με την εξαιρετική ποιότητα εκτέλεσης. Οι καλλιτέχνες έχουν επιτύχει αξιοθαύμαστη ισορροπία μεταξύ της απαραίτητης αυστηρότητας της βυζαντινής εικονογραφικής παράδοσης και μιας ανανεωμένης εκφραστικότητας που χαρακτηρίζει την Παλαιολόγεια αναγέννηση. Η χρωματική κλίμακα κυριαρχείται από ώχρες, γαιώδεις τόνους και λαμπερά χρώματα για τα ενδύματα, ενώ οι χρυσοί φωτοστέφανοι των αγίων προσθέτουν πνευματική λάμψη στη σύνθεση.

Οι φυσιογνωμίες των μορφών αποδίδονται με λεπτομέρεια και εκφραστική δύναμη, με ιδιαίτερη έμφαση στην απόδοση των συναισθημάτων. Οι πτυχώσεις των ενδυμάτων μαρτυρούν την τεχνική δεξιότητα των ζωγράφων και ακολουθούν την παλαιολόγεια τάση για πλούσιες, ρευστές δραπερίες που αναδεικνύουν τη σωματικότητα των μορφών χωρίς να υπονομεύουν τον πνευματικό τους χαρακτήρα.

 

Λεπτομέρεια Του Χριστού Που Κρατά Την Ψυχή Της Θεοτόκου Με Φτερά, Από Την Τοιχογραφία Της Κοίμησης Στην Αχρίδα

Ο Χριστός κρατά στα χέρια του την ψυχή της Θεοτόκου σε μια συγκινητική απεικόνιση της υπέρβασης του θανάτου. Λεπτομέρεια από την Κοίμηση της Θεοτόκου στην Αχρίδα

 

Επίλογος

Η τοιχογραφία της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Αχρίδα αποτελεί ένα από τα υψηλότερα επιτεύγματα της βυζαντινής τέχνης, καθρεφτίζοντας την πνευματικότητα και την καλλιτεχνική ιδιοφυΐα της Παλαιολόγειας περιόδου. Το έργο των Μιχαήλ Αστραπά και Ευτυχίου ξεπερνά τα όρια μιας απλής θρησκευτικής απεικόνισης, για να μετατραπεί σε μια συγκλονιστική οπτική θεολογία που πραγματεύεται τη σχέση μεταξύ θείου και ανθρώπινου, ζωής και θανάτου, ουρανού και γης.

Η συγκεκριμένη τοιχογραφία δεν είναι απλώς ένα ιστορικό τεκμήριο ή ένα καλλιτεχνικό επίτευγμα· είναι ένα ζωντανό πνευματικό μνημείο που συνεχίζει να συγκινεί και να διδάσκει, αναδεικνύοντας την αδιάσπαστη συνέχεια της βυζαντινής παράδοσης στην ορθόδοξη πνευματικότητα. Αναζητώντας τον διάλογο μεταξύ τέχνης και πίστης, βρίσκουμε στην Κοίμηση της Αχρίδας ένα αιώνιο παράδειγμα της ανθρώπινης προσπάθειας να απεικονίσει το άρρητο και να κατανοήσει το υπερβατικό.

Η Εντυπωσιακή Τοιχογραφία Της Κοίμησης Της Θεοτόκου Στην Αχρίδα (1294/95) Αποτελεί Κορυφαίο Δείγμα Της Παλαιολόγειας Τέχνης.

Οι απόστολοι γύρω από τη νεκρική κλίνη της Παναγίας στην τοιχογραφία της Κοίμησης στην Αχρίδα

 

Συχνές Ερωτήσεις

Ποια περίοδο χρονολογείται η τοιχογραφία της Κοίμησης της Θεοτόκου στην Αχρίδα;

Η τοιχογραφία της Κοίμησης στον ναό της Παναγίας Περιβλέπτου στην Αχρίδα χρονολογείται με ακρίβεια στα έτη 1294/95, χάρη στη σωζόμενη κτητορική επιγραφή που βρίσκεται πάνω από την κύρια είσοδο του ναού. Αυτή η χρονολόγηση την τοποθετεί στην περίοδο της δυναστείας των Παλαιολόγων, που θεωρείται η τελευταία σημαντική περίοδος άνθησης της βυζαντινής τέχνης πριν την πτώση της Κωνσταντινούπολης στους Οθωμανούς το 1453.

Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της βυζαντινής απεικόνισης της Κοίμησης στην εκκλησία της Αχρίδας;

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στην Αχρίδα διακρίνεται για την εξαιρετικά πολύπλοκη σύνθεσή της με τις παρατάξεις αγγέλων που κατέρχονται από τον ουρανό, την αρχιτεκτονική διάρθρωση του βάθους και την ενσωμάτωση πολλαπλών χρονικών στιγμιών σε μια ενιαία σκηνή. Ιδιαίτερη καινοτομία αποτελεί η απεικόνιση της ψυχής της Θεοτόκου με φτερά, στοιχείο που συνδυάζει βυζαντινές και ελληνιστικές επιρροές, καθώς και η εντυπωσιακή χρήση του χρώματος και της προοπτικής.

Ποιοι ήταν οι καλλιτέχνες που ζωγράφισαν την Κοίμηση της Θεοτόκου στην Περίβλεπτο της Αχρίδας;

Οι δημιουργοί της τοιχογραφίας ήταν οι Θεσσαλονικείς ζωγράφοι Μιχαήλ Αστραπάς και Ευτύχιος, οι οποίοι υπέγραψαν το έργο τους με τα ονόματά τους ή τα αρχικά τους σε διάφορες παραστάσεις του ναού. Θεωρούνται από τους σημαντικότερους ζωγράφους της Παλαιολόγειας περιόδου και η δραστηριότητά τους εκτείνεται και σε άλλους ναούς της ευρύτερης περιοχής, αποδεικνύοντας την αναγνώριση που απολάμβαναν από τους ισχυρούς χορηγούς της εποχής.

Τι συμβολίζει η σκηνή της Κοίμησης της Θεοτόκου στην βυζαντινή τέχνη της Αχρίδας;

Στη βυζαντινή αντίληψη, η Κοίμηση της Θεοτόκου δεν είναι απλώς η απεικόνιση του θανάτου της, αλλά αποτελεί συμβολισμό της νίκης επί του θανάτου και της μετάβασης από την επίγεια στην ουράνια ζωή. Στην τοιχογραφία της Αχρίδας, αυτή η θεολογική αντίληψη εκφράζεται μέσω της παρουσίας του Χριστού που παραλαμβάνει την ψυχή της μητέρας του και του πλήθους των αγγέλων που συμμετέχουν στο γεγονός, σηματοδοτώντας την ένωση του επίγειου με το ουράνιο.

Ποια είναι η σημασία του ναού της Παναγίας Περιβλέπτου όπου βρίσκεται η τοιχογραφία της Κοίμησης της Θεοτόκου;

Ο ναός της Παναγίας Περιβλέπτου, γνωστός σήμερα και ως Άγιος Κλήμης, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα βυζαντινά μνημεία της Αχρίδας και ευρύτερα των Βαλκανίων. Χτισμένος με τη χορηγία του μεγάλου εταιριάρχη Πρόγονου Σγουρού και της συζύγου του Ευδοκίας, ο ναός διακρίνεται για το ολοκληρωμένο εικονογραφικό του πρόγραμμα και την εξαιρετική ποιότητα των τοιχογραφιών του, που τον καθιστούν σημαντικό κέντρο μελέτης της βυζαντινής τέχνης και θεολογίας.

 

Οι Απόστολοι Γύρω Από Τη Νεκρική Κλίνη Της Παναγίας Στην Τοιχογραφία Της Κοίμησης Στην Αχρίδα

Οι απόστολοι εκφράζουν τη θλίψη τους γύρω από την κλίνη της Θεοτόκου. Η σκηνή αποπνέει συγκίνηση και πνευματικότητα στην τοιχογραφία της Αχρίδας

 

Βιβλιογραφία

  1. Drandakēs, Nikolaos V. 1995. Βυζαντινες τοιχογραφιες της Μεσα Μανης.
  2. Franses, Rico. 2018. Donor Portraits in Byzantine Art: The Vicissitudes of Contact Between Human and Divine.
  3. Grabar, André. 1998. La iconoclastia bizantina.
  4. NA, NA. 2015. Early Byzantine Churches in Macedonia & Southern Serbia.
  5. Παπαδοπουλος, Στελιος. 1998. Ιερά Μονή Παντοκράτορος: εικόνες.
  6. Yiannias, John J. 1994. Η Βυζαντινή παράδοση μετά την άλωση της Κωνσταντινουπόλεως.