κένταυροι: μυθικά όντα με σώμα αλόγου και κορμό ανθρώπου
Οι Κένταυροι, Μυθικά Πλάσματα Μισοί Άνθρωποι Και Μισοί Άλογα, Απαθανατίστηκαν Στην Αρχαία Ελληνική Τέχνη.

Οι Κένταυροι, μυθικά πλάσματα της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας, αποτελούν ένα από τα πιο εμβληματικά και αινιγματικά όντα του αρχαίου κόσμου. Μέρος άνθρωποι και μέρος άλογα, συμβολίζουν την διττή φύση του ανθρώπου, σε ισορροπία ανάμεσα στο ένστικτο και τη λογική. Η καταγωγή τους ανάγεται στην ένωση του Ιξίονα και μιας νεφελώδους μορφής της Ήρας, του Νεφέλιου, που δημιούργησε ο Δίας. Οι Κένταυροι κατοικούσαν στις ορεινές περιοχές της Θεσσαλίας, ιδιαίτερα στο Πήλιο, και συχνά απεικονίζονταν ως άγρια και ανεξέλεγκτα ζώα.

Ωστόσο, υπήρχαν εξαιρέσεις στον κανόνα της χυδαιότητας και της βιαιότητας των Κενταύρων. Η πιο αξιοσημείωτη από αυτές τις εξαιρέσεις ήταν ο Χείρωνας, ένας σοφός Κένταυρος γνωστός τόσο για τη διορατικότητά του όσο και για τις ιατρικές του ικανότητες. Η παρουσία των Κενταύρων στην τέχνη και τη μυθολογία της αρχαίας Ελλάδας υπογραμμίζει τη μακροβιότητα της γοητείας που ασκούν αυτά τα υβριδικά πλάσματα.

Η προέλευση και η φύση των Κενταύρων

Τα πλάσματα της ελληνικής μυθολογίας, οι Κένταυροι, αποτελούν ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του αρχαίου ελληνικού πάνθεου. Η φύση τους, που συνδυάζει το ανθρώπινο και το ζωικό, έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον και τη φαντασία των θνητών για χιλιετίες.

Οι Κένταυροι έχουν ένα γενεαλογικό δέντρο τόσο περίπλοκο όσο και η φύση τους. Ο πιο κοινός μύθος λέει ότι γεννήθηκαν από τον Ιξίωνα, βασιλιά των Λαπιθών, και μια νεφελώδη μορφή της Ήρας, που δημιουργήθηκε από τον Δία. Αυτή η παράξενη ιστορία υπογραμμίζει τη διττή γέννηση και τον διττό χαρακτήρα των Κενταύρων. Δεν είναι ούτε πλήρως θεϊκοί ούτε πλήρως θνητοί. Στην ετυμολογία μας, οι Κένταυροι ενσαρκώνουν την κτηνωδία που η ανθρωπότητα πρέπει να ελέγξει. Βρίσκονται ένα βήμα, ένα άλμα, μακριά από την καθαρή και ελεγχόμενη ανθρωπότητα.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες εκδοχές. Μερικοί μύθοι τους θέλουν παιδιά του Απόλλωνα και της Στίλβης, ενώ άλλοι τους θέλουν παιδιά του Κρόνου, και ίσως γι’ αυτό έχουν τόσο περίπλοκη φύση.

Ο Κένταυρος είναι, λοιπόν, ένα μείγμα ανθρώπινων και ιπποειδών στοιχείων. Η ανατομία του άνω μέρους είναι ανθρώπινη, ενώ του κάτω μέρους ιπποειδής. Τι έχει πει ένας φυσικός για τις άγριες δυνάμεις και τις άγριες ταχύτητές τους; Ότι είναι πλάσματα που ιππεύουν το ένα το άλλο και, εάν χρειαστεί, πολεμούν μέσα και πάνω στο ιππικό. Αυτός είναι ο κουρασμένος και διδακτικός λόγος, αυτός που περνάει από το ένα μυαλό στο άλλο. Αυτός που λέει ότι οι Κένταυροι είναι, κατά βάθος, μορφές του ανδρικού.

Ένας Κένταυρος όπως ο Χείρωνας, που είναι σοφός (και επιπλέον, είναι καλός, κάτι που δεν διατηρείται στην όψη ενός άλλου Κενταύρου, που είναι ο όμορφος και ο δυνατός), αποτελεί, όπως λέει ο Jan Bremmer, μια σχεδόν ελληνική μορφή σε ό,τι αφορά την ευαισθησία και τη διανόηση.

Η γοητεία των Κενταύρων: Μια εξερεύνηση της ανθρώπινης φύσης

Στον κόσμο της αρχαίας ελληνικής σκέψης, οι Κένταυροι κατέχουν μια ξεχωριστή θέση, προσφέροντας μια πλούσια πηγή συμβολισμών και ερμηνειών. Η διπλή τους φύση, ένας συνδυασμός ανθρώπου και ζώου, τους καθιστά ιδανικό εργαλείο για την εξερεύνηση της ανθρώπινης κατάστασης, των συγκρούσεων και των αντιφάσεων που την χαρακτηρίζουν.

Ως πλάσματα που ενσαρκώνουν την αντίθεση ανάμεσα στο πολιτισμένο και το άγριο, οι Κένταυροι αντικατοπτρίζουν το φάσμα των ανθρώπινων δυνατοτήτων. Η συμπεριφορά τους, που ποικίλλει από την ακραία βία έως τη βαθιά σοφία, συμβολίζει την πάλη ανάμεσα στη λογική και το ένστικτο, την ορμή και τον αυτοέλεγχο. Είναι η ενσάρκωση της αδάμαστης δύναμης της φύσης, όπως εύστοχα επισημαίνει ο Alexander Scobie στο άρθρο του “The origins of ‘centaurs'”, υπενθυμίζοντάς μας τον θεμελιώδη, αλλά συχνά ξεχασμένο, δεσμό της ανθρωπότητας με τον φυσικό κόσμο.

Πέρα από τον μυθικό τους ρόλο, οι Κένταυροι εισέρχονται και στον χώρο της φιλοσοφίας, λειτουργώντας ως μεταφορές για την ανθρώπινη φύση και τα ηθικά διλήμματα που καλείται να αντιμετωπίσει ο άνθρωπος. Ο Πλάτωνας, στην “Πολιτεία”, χρησιμοποιεί την εικόνα του Κενταύρου για να διερευνήσει την έννοια της ψυχής και των διαφορετικών συστατικών της, τονίζοντας την εσωτερική σύγκρουση ανάμεσα στο λογικό και το άλογο.

Η συμβολική τους σημασία επεκτείνεται και στην τέχνη, όπου οι απεικονίσεις τους σε αγγεία, γλυπτά και τοιχογραφίες δεν περιορίζονται σε διακοσμητικό ρόλο, αλλά μεταφέρουν βαθιές ερμηνείες για την ανθρώπινη ύπαρξη και τη θέση μας στο σύμπαν.

Η διαχρονική γοητεία των Κενταύρων έγκειται στην πολυπλοκότητα της προέλευσής τους, στην ιδιαίτερη ανατομία τους και στον πλούσιο συμβολισμό που φέρουν. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, η είσοδός τους στη σύγχρονη κουλτούρα, όπου έχουν ταυτιστεί με την ελληνική μυθολογία και τις διαχρονικές αφηγήσεις για την ανθρώπινη φύση.

Συνοψίζοντας, οι Κένταυροι, ως πλάσματα που ενσαρκώνουν την αμφισημία και την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας, συνεχίζουν να μας γοητεύουν και να μας προκαλούν, καθιστώντας την αρχαία ελληνική σκέψη πάντα επίκαιρη και συναρπαστική.

ο σοφός κένταυρος και δάσκαλος ηρώων
Hidria Ática Pintada A Tinta Que Representa A Hércules Y Al Centauro Folo, Hacia 520-510 A.c., Museo Del Louvre.

Οι Κένταυροι στην Ελληνική Μυθολογία και Λογοτεχνία

Η ένταση και η πολυπλοκότητα των κενταύρων στην ελληνική μυθολογία και λογοτεχνία είναι μαγευτικές. Αυτά τα υβριδικά όντα της μυθολογίας έχουν δημιουργήσει ένα πλήθος ιστοριών, θρύλων και καλλιτεχνικών απεικονίσεων κατά τη διάρκεια χιλιετιών.

Πολλοί κένταυροι εμφανίζονται στους μύθους της αρχαίας Ελλάδας, αλλά κανένας τόσο όσο στον μύθο του Ηρακλή και των κενταύρων. Αυτή η διάσημη αφήγηση διηγείται την περίπτωση που ο Ηρακλής, παρά τις περιπέτειές του με το κρασί και τις γυναίκες, επισκέφθηκε τον Φόλο, έναν κένταυρο που φαινόταν να λειτουργεί ως η προσωποποίηση της άγριας και άτακτης φύσης της φυλής των κενταύρων. Ο Φόλος προσέφερε στον Ηρακλή λίγο κρασί, το οποίο προφανώς είχε αποθηκευτεί σε μια κοινή σπηλιά κενταύρων, καθώς μόνο ένας κένταυρος θα προσέφερε ένα τόσο άσχημο ποτό σε έναν καλεσμένο.

Ένας άλλος σημαντικός μύθος είναι αυτός του Νέσσου και της Δηιάνειρας. Ο Νέσσος, ένας κένταυρος, προσπάθησε να απαγάγει τη Δηιάνειρα, τη σύζυγο του Ηρακλή, ενώ τη βοηθούσε να διασχίσει ένα ποτάμι. Αντιλαμβανόμενος το τέχνασμα του κένταυρου, ο Ηρακλής σκότωσε τον Νέσσο με ένα δηλητηριασμένο βέλος. Σε ένα τελευταίο σχέδιο εκδίκησης, ο ετοιμοθάνατος κένταυρος είπε στη Δηιάνειρα να χρησιμοποιήσει το αίμα του ως φίλτρο αγάπης, αντί για αυτό που πραγματικά ήταν, μια ισχυρή τοξίνη.

Ο Χείρωνας είναι μοναδικός ανάμεσα στους κενταύρους. Διακρίνεται τόσο για τη σοφία του όσο και για την αρετή του. Γνωστός ως ο “δίκαιος των κενταύρων”, ο Χείρωνας δεν διέφερε μόνο από τους ομοίους του στην ανατροφή (έχει ένα θεϊκό γενεαλογικό δέντρο), αλλά και στην προσωπικότητα. Ο πατέρας του ήταν ο Κρόνος, ένας Έλληνας θεός τόσο ισχυρός όσο και διαβόητος. Γέννησε πολλά παιδιά (συμπεριλαμβανομένου του Δία), συνήθως με τραγικά αποτελέσματα. Ο Χείρωνας, ωστόσο, ήταν τυχερός. Ήταν γιος του Κρόνου και της Ωκεανίδας Φιλύρας, κάτι που του έδωσε θεϊκή καταγωγή.

Ο Χείρωνας ήταν διάσημος για τις εκτεταμένες γνώσεις του σε πολλούς τομείς, όπως η ιατρική, η μουσική, η αστρονομία και η μαντεία. Το σπήλαιό του στο Πήλιο έγινε μια φημισμένη σχολή, όπου εκπαίδευσε πολλούς γνωστούς Έλληνες ήρωες, όπως ο Αχιλλέας, ο Ιάσονας και ο Ασκληπιός.

Η κληρονομιά που άφησε ο Χείρωνας στην ελληνική μυθολογία είναι ανεκτίμητη. Δεν δίδαξε μόνο πρακτικές τέχνες, αλλά μετέδωσε και ένα ισχυρό, δυνατό, σχεδόν προφητικό μήνυμα για τη φύση των ανθρώπων και τη φύση του καλού και του κακού. Είναι μια ισχυρή φιγούρα όχι μόνο για τον τρόπο με τον οποίο αγκάλιασε το ανθρώπινο και το θείο, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο αγκάλιασε τον πολιτισμό και τη φύση. Είναι μια φιγούρα ισορροπίας, μια φιγούρα σοφίας.

Η Μάχη των Κενταύρων και των Λαπιθών

Ίσως το πιο διάσημο επεισόδιο της μυθολογίας των κενταύρων είναι η μάχη με τους Λαπιθάς, γνωστή ως Κενταυρομαχία. Αυτή η σύγκρουση, που έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια του γάμου του Λαπιθιώτη βασιλιά Πειρίθου με την Ιπποδάμεια, είναι μια αλληγορία της σύγκρουσης μεταξύ πολιτισμού και βαρβαρότητας.

Σύμφωνα με τον μύθο, οι κένταυροι προσκλήθηκαν στο γάμο, αλλά μέθυσαν και προσπάθησαν να απαγάγουν τη νύφη και άλλες Λαπιθιώτισσες. Αυτή η απόπειρα απαγωγής προκάλεσε μια άγρια ​​και βίαιη σύγκρουση, στην οποία οι Λαπιθάς, με επικεφαλής τον Θησέα, κατάφεραν -μετά από σημαντική προσπάθεια και αρκετές μάχες- να νικήσουν τους κενταύρους και να τους εκδιώξουν από τη Θεσσαλία.

Πολλά έργα τέχνης, αρχαία και σύγχρονα, απεικονίζουν τη μάχη των κενταύρων, αν και υπάρχει συζήτηση για το εάν οι κένταυροι είναι τα κατάλληλα θέματα της αρχαίας τέχνης για αυτό το γεγονός. Σε ποιες περιπτώσεις παρουσιάζονταν οι αρχαίοι πυγμάχοι στην τέχνη; Τι προσπαθούσαν να μεταδώσουν οι αρχαίοι γλύπτες μέσω των απεικονίσεων ανθρώπινων μορφών που εμπλέκονται σε μια μάχη; Όταν εξετάζουμε αυτά τα ερωτήματα έχοντας κατά νου τη μάχη των κενταύρων, πιστεύω ότι η συμβολική αξία αυτού του γεγονότος γίνεται πιο εμφανής.

Οι κένταυροι δεν είναι μόνο παρόντες στην ελληνική μυθολογία και λογοτεχνία. Είναι ιδιαίτερα συμβολικοί. Αυτά τα πλάσματα ενσαρκώνουν τη σύγκρουση μεταξύ φύσης και πολιτισμού, λογικής και πάθους, αυτό που σήμερα θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε “τη φύση του ανθρώπου”. Οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν τους κενταύρους στις ιστορίες τους για να εξερευνήσουν όχι μόνο αφηγηματικές, αλλά και βαθιές φιλοσοφικές και ηθικές έννοιες, δημιουργώντας μια πλούσια παράδοση που συνεχίζει να εμπνέει και να αναλογίζεται αυτή τη σύγκρουση μέχρι σήμερα.

Η πολυπλοκότητα και η αμφισημία των κενταύρων τους κρατά ζωντανούς στη συλλογική φαντασία. Μας θυμίζουν τον συνεχή αγώνα μεταξύ των διαφόρων πτυχών της ανθρώπινης φύσης. Η διαχρονική απήχησή τους αποδεικνύει τη δύναμη του μύθου να εκφράζει βαθιές αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση. Γι’ αυτό, οι κένταυροι δεν είναι μόνο μυθικά πλάσματα, αλλά και καθρέφτες της ανθρωπότητας.

Η επιρροή των Κενταύρων στην τέχνη και τον πολιτισμό

Με την εντυπωσιακή τους παρουσία και τον συμβολικό τους χαρακτήρα, οι Κένταυροι έχουν αφήσει ένα διαχρονικό αποτύπωμα στην τέχνη και τον πολιτισμό, από τον αρχαίο κόσμο μέχρι σήμερα. Αποτελούν, θα λέγαμε, μια εύκολη επιλογή για τους καλλιτέχνες, οι οποίοι μπορούν να επιδείξουν την δεξιοτεχνία τους στο σχέδιο και τη ζωγραφική μέσα από αυτές τις φιγούρες. Η βασική δομή τους είναι γεμάτη προκλήσεις, και η συχνή εμφάνιση των Κενταύρων στην ιστορία της τέχνης υποδηλώνει ότι χρησιμεύουν ως ένα είδος “συντομογραφίας” μεταξύ των καλλιτεχνών, για να δείξουν τις ικανότητές τους στην απεικόνιση μορφών.

Οι Κένταυροι στην αρχαία ελληνική τέχνη

Οι Κένταυροι κατέχουν εξέχουσα θέση στην αρχαία ελληνική τέχνη. Απαντώνται σε μεγάλο αριθμό σε αγγειογραφίες, γλυπτά και αρχιτεκτονικά στοιχεία. Από όλες τις μορφές αναπαράστασης, η πιο δημοφιλής και διαδεδομένη είναι η “μάχη των Κενταύρων”. Πρόκειται για την επική μάχη μεταξύ Κενταύρων και Λαπιθών.

Οι μετώπες του Παρθενώνα

Οι μετώπες του Παρθενώνα αποτελούν ένα εξαιρετικό παράδειγμα, καθώς απεικονίζουν την Κενταυρομαχία. Αυτή η μάχη μεταξύ Λαπιθών και Κενταύρων απεικονίζεται συγκεκριμένα στη νότια πλευρά του ναού. Ενώ οι άλλες πλευρές παρουσιάζουν διαφορετικές μυθολογικές σκηνές: τον Τρωικό Πόλεμο στα βόρεια, τη Γιγαντομαχία στα ανατολικά και την Αμαζονομαχία στα δυτικά. Αυτή η σύγκρουση μεταξύ Λαπιθών και Κενταύρων συμβολίζει τον θρίαμβο του πολιτισμού πάνω στην άγρια ​​φύση, αν και δεν πρόκειται για μάχη ενάντια σε τέρατα με την κυριολεκτική έννοια, αλλά ενάντια σε υβριδικά όντα που συνδύαζαν την ανθρώπινη και τη ζωική φύση.

Οι Κένταυροι στην κεραμική

Οι Κένταυροι απεικονίζονται σε διάφορες σκηνές στην κεραμική. Συχνά παρουσιάζονται στο κυνήγι, στη μάχη, ή σε σκηνές από την βασική μυθολογία. Η απεικόνισή τους εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου, από πιο βασικές και πρωτόγονες μορφές σε πιο εκλεπτυσμένες και “ακριβείς”, τουλάχιστον από άποψη ανθρώπινης ανατομίας.

Η ανάλυση του Gregory Nagy

Η ανάλυση των Κενταύρων από τον Gregory Nagy βοηθά στην κατανόηση της αρχαίας ελληνικής αντίληψης για τη φύση και τον πολιτισμό. “Οι Κένταυροι”, γράφει ο Nagy, “στην τέχνη, λειτουργούν ως σύμβολα της εύθραυστης ισορροπίας μεταξύ του ανθρώπινου και του ζωικού στοιχείου”. Αυτά τα “μισά άλογα, μισά ανθρώπινα πλάσματα”, συνεχίζει, “έχουν θεωρηθεί, ειδικά στους σύγχρονους καιρούς, ως σύμβολα όχι της ισορροπίας, αλλά της έλλειψης ισορροπίας”.

Η επιρροή των Κενταύρων στη σύγχρονη εποχή

Η επιρροή των Κενταύρων δεν περιορίζεται στην αρχαιότητα. Στη σύγχρονη λογοτεχνία και λαϊκή κουλτούρα, αυτά τα μυθικά όντα συνεχίζουν να αποτελούν πηγή έμπνευσης και γοητείας.

  • Λογοτεχνία: Στη φανταστική λογοτεχνία, οι Κένταυροι συχνά εμφανίζονται ως αινιγματικά και σοφά πλάσματα. Ένα τυπικό παράδειγμα βρίσκεται στη σειρά βιβλίων “Harry Potter” της J.K. Rowling, όπου οι Κένταυροι απεικονίζονται ως πλάσματα μοναξιάς και υπερηφάνειας, με μια σχεδόν ευγενική κλίση.
  • Κινηματογράφος και τηλεόραση: Στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, οι Κένταυροι έχουν απεικονιστεί με διάφορους τρόπους. Από τα κινούμενα σχέδια μέχρι τις επικές ταινίες φαντασίας, η εικόνα του Κενταύρου μεταμορφώνεται για να ταιριάζει στις ανάγκες κάθε ιστορίας, διατηρώντας όμως μια αύρα δύναμης και μυστηρίου.
  • Βιντεοπαιχνίδια: Οι Κένταυροι είναι συχνοί χαρακτήρες σε βιντεοπαιχνίδια και παιχνίδια ρόλων. Συχνά εμφανίζονται ως σοφοί σύμβουλοι ή ως πολεμιστές. Η διπλή φύση τους -άλογο και άνθρωπος- προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες για την ανάπτυξη χαρακτήρων και ιστοριών.

Η διαχρονική γοητεία των Κενταύρων

Υπάρχει μια σχεδόν άπειρη ποικιλία μορφών και συνδυασμών στους Κενταύρους. Δεν υπάρχουν δύο ίδιες ιστορίες για Κενταύρους, και στους δικούς μας μύθους και ιστορίες, καταφεύγουμε σε αυτά τα υβριδικά όντα για να εκπληρώσουν την βασική μας πολιτισμική και φυσική εντολή: να λύσουν την αιώνια μάχη μεταξύ ενστίκτου και λογικής, φύσης και πολιτισμού.

Σύγχρονες ερμηνείες

Στη σύγχρονη εποχή, οι Κένταυροι αποκτούν νέες ερμηνείες και συμβολισμούς. Χρησιμοποιούνται ως μεταφορές για την ανθρώπινη κατάσταση σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Η μικτή φύση τους αντικατοπτρίζει την “Σιδηρά Εποχή” μας, όπου τα όρια μεταξύ φυσικού και τεχνητού, ανθρώπινου και μηχανικού, γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα.

Ψυχολογία και φιλοσοφία

Οι Κένταυροι προσφέρονται για βαθιά ανάλυση στην ψυχολογία και τη φιλοσοφία. Συμβολίζουν την περίπλοκη διττότητα της ανθρώπινης φύσης, τη συνύπαρξη των αντιθέτων και την αέναη αναζήτηση ισορροπίας μεταξύ των διαφόρων πτυχών της ταυτότητάς μας.

Επιστήμη και τεχνολογία

Ο όρος “Κένταυρος” λειτουργεί ως μεταφορά σε πολλούς επιστημονικούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της πληροφορικής και της τεχνητής νοημοσύνης, περιγράφοντας υβριδικά συστήματα που συνδυάζουν διαφορετικά, και μερικές φορές αντιφατικά ή συμπληρωματικά, χαρακτηριστικά.

Το μέλλον

Στο μέλλον, όπου η βιολογία και η τεχνολογία θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, ο Κένταυρος παραμένει ένα σύμβολο πιθανής σύνθεσης και μεταμόρφωσης. Ο Κένταυρος, με την ελπίδα ότι τα τωρινά αντίθετα μπορούν να γεφυρωθούν, μπορεί επίσης να συμβολίσει την ανθρώπινη φύση στην αναζήτηση ενός νέου επιπέδου.

Συμπέρασμα

Από την αρχαία ελληνική μυθολογία έως τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα, οι Κένταυροι και ό,τι αντιπροσωπεύουν συνεχίζουν να μας γοητεύουν. Η διαχρονική τους έλξη αποτελεί απόδειξη της δύναμης του μύθου να μεταφέρει βαθιές αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση. Ως σύμβολα της πολυπλοκότητας και των αντιφάσεων που χαρακτηρίζουν την ύπαρξή μας, οι Κένταυροι κατοικούν στο συλλογικό φαντασιακό, ίσως πιο έντονα τώρα παρά ποτέ, με δυνητικά σημαντικές συνέπειες για τη σκέψη μας.

Αυτές οι φευγαλέες μορφές της ελληνικής μυθολογίας -οι Κένταυροι- είναι ένα σύμβολο τόσο παλιό όσο και η ίδια η ανθρωπότητα, που αντιπροσωπεύει τη φύση και την εσωτερική σύγκρουση. Αξίζουν να μελετηθούν, και η τέχνη και η ιστορία τους είναι αρκετά πλούσιες για να το κάνουν αυτό σοβαρά. Από τις επικές μάχες του μυθολογικού παρελθόντος έως τις σύγχρονες καλλιτεχνικές ερμηνείες, οι Κένταυροι είναι πανταχού παρόντες στον πολιτισμό μας. Και για έναν καλό λόγο. Αυτό που απεικονίζουν σε ό,τι κάνουν -και αυτό που κάνουν είναι, όπως γνωρίζετε, μια σχεδόν αδιάκοπη αλληλουχία σκηνών που θα μπορούσαν κάλλιστα να τιτλοφορηθούν “Μάχες μεταξύ ανδρών και γυναικών με άλογα”- είναι μια φιγούρα παγιδευμένη στον αγώνα μεταξύ λογικής και πάθους, μεταξύ του τρόπου που ζούμε στην κοινωνία και της εγγύτητάς μας στη φύση.

elpedia.gr

 

Βιβλιογραφία

  • Bremmer, Jan N. “Demonios griegos de las tierras salvajes: el caso de los centauros”. Wilderness in Mythology and Religion: Approaching Religious Spatialities, Cosmologies, and Ideas of Wild Nature, 2012, degruyter.com
  • Nagy, Gregory. “¿Podemos pensar en los centauros como una especie?” Classical Inquiries, 2019, harvard.edu
  • Scobie, Alexander. “Los orígenes de los ‘centauros'”. Folklore, vol. 89, nº 2, 1978, pp. 142-147, tandfonline.com.