Αισχύλος ο Αθηναίος: Ο Πατέρας της Τραγωδίας

Μαρμάρινη–προτομή–Αισχύλου–αρχαίος–τραγικός–ποιητής
Η μαρμάρινη προτομή του Αισχύλου αποτελεί μια εκπληκτική μαρτυρία της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και πολιτισμού.

Ο Αισχύλος γεννήθηκε στην Ελευσίνα της Αττικής το 525 π.Χ. και πέθανε στις Συρακούσες της Σικελίας το 456 π.Χ. Θεωρείται ο πατέρας της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και μία από τις σημαντικότερες μορφές της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

 

Η ζωή και το έργο του, Αισχύλος

Ο Αισχύλος γεννήθηκε σε εύπορη οικογένεια και έλαβε καλή μόρφωση. Συμμετείχε στις μάχες του Μαραθώνα και της Σαλαμίνας εναντίον των Περσών. Άρχισε να γράφει τραγωδίες γύρω στο 500 π.Χ. και κέρδισε την πρώτη νίκη του στους θεατρικούς διαγωνισμούς της Aθήνας το 484 π.Χ. Έγραψε περισσότερα από 90 έργα, αλλά σώθηκαν μόνο 7 τραγωδίες του. Οι σημαντικότερες είναι οι «Πέρσες», «Επτά επί Θήβας», «Ικέτιδες», «Προμηθεύς Δεσμώτης» και η τριλογία «Ορέστεια».

Ο Αισχύλος καθιέρωσε τον τρίτο ηθοποιό στην τραγωδία. Επίσης, πρόσθεσε στοιχεία θρησκευτικού δέους και ηθικών διδαγμάτων. Το στυλ του χαρακτηρίζεται από απλότητα, σαφήνεια και βαθιά θρησκευτική πίστη. Πέθανε τιμημένος στις Συρακούσες, όπου και έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του.

 

Τα έργα και η συνεισφορά του Αισχύλου

Οι «Πέρσες» είναι η αρχαιότερη σωζόμενη τραγωδία και παρουσιάζει την ήττα του Περσικού στρατού από τους Έλληνες στη Σαλαμίνα. Είναι γραμμένη με πατριωτικό πνεύμα και εξυμνεί τη νίκη των Ελλήνων. Η τριλογία «Ορέστεια» αποτελείται από τις τραγωδίες «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι» και «Ευμενίδες». Παρουσιάζει την ιστορία της εκδίκησης του Ορέστη για τη δολοφονία του πατέρα του Αγαμέμνονα από τη μητέρα του Κλυταιμνήστρα.

Στις «Επτά επί Θήβας» περιγράφεται η εκστρατεία των εφτά Αρχηγών εναντίον της Θήβας και ο θάνατός τους στις πύλες της πόλης. Οι «Ικέτιδες» αναφέρονται στην ιστορία των κορών του Δαναού που ικέτευσαν στο ναό του Άργους για να γλιτώσουν από την επιδρομή των Αιγυπτίων.

Ο «Προμηθεύς Δεσμώτης» παρουσιάζει την τιμωρία του Προμηθέα από τον Δία επειδή έδωσε τη φωτιά στους ανθρώπους. Δείχνει τη σύγκρουση της αυθαιρεσίας της εξουσίας με το αίσθημα δικαίου. Υμνεί το θάρρος και την αξιοπρέπεια του ανθρώπου.

Η συνεισφορά του Αισχύλου στην αρχαία ελληνική τραγωδία υπήρξε τεράστια. Πρόσθεσε το δεύτερο ηθοποιό, αύξησε τον αριθμό των χορευτών και μείωσε το ρόλο του χορού. Έδωσε μεγαλύτερη έμφαση στο διάλογο και στη δράση. Εισήγαγε θεατρικά εφέ, όπως ανύψωση ηθοποιών με γερανούς. Τα έργα του διακρίνονται για το υψηλό ύφος, τη λιτότητα και δύναμη του λόγου. Θεωρείται ο πατέρας της τραγωδίας που έθεσε τα θεμέλια του είδους.

 

Η θρησκευτική και φιλοσοφική σκέψη του Αισχύλου

O Αισχύλος ήταν βαθιά θρησκευόμενος άνθρωπος. Το έργο του διαπνέεται από θρησκευτικό σεβασμό προς τους θεούς. Πίστευε ότι οι άνθρωποι πρέπει να σέβονται τη θεϊκή τάξη και να μην προσπαθούν να την παραβιάσουν. Οι θεοί τιμωρούν αυστηρά όποιον τολμήσει να τους αμφισβητήσει, όπως ο Προμηθέας.

Ωστόσο, ο Αισχύλος δεν παρουσιάζει τους θεούς ως αλάνθαστους και αδιάφθορους. Στην Ορέστεια αμφισβητεί τη σοφία τους και δείχνει ότι μπορούν να διαπράξουν λάθη. Παρουσιάζει τον Απόλλωνα να διατάζει τον Ορέστη να εκδικηθεί για το φόνο του πατέρα του, αλλά στο τέλος αναγκάζεται να αθωώσει τον Ορέστη από το έγκλημά του.

Επίσης, στον Προμηθέα παρουσιάζει τον Δία ως έναν τυραννικό ηγεμόνα που καταπιέζει βάναυσα τους ανθρώπους. Ο Προμηθέας, παρά τη σκληρή τιμωρία του, δεν υποτάσσεται στην αυθαιρεσία του Δία αλλά υπερασπίζεται με γενναιότητα το δίκαιο και την αξιοπρέπεια.

Έτσι, ο Αισχύλος εκφράζει μια πιο σύνθετη και κριτική στάση απέναντι στους θεούς, σε σχέση με παλαιότερους ποιητές. Δίνει έμφαση στην ηθική πλευρά και όχι μόνο στη θρησκευτική ευσέβεια. Μέσα από τη σύγκρουση θεϊκής και ανθρώπινης δικαιοσύνης, εγείρει φιλοσοφικά ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο σε όλες τις εποχές.

 

Η επιρροή του Αισχύλου στους μεταγενέστερους

Ο Αισχύλος άσκησε τεράστια επιρροή στην εξέλιξη του αρχαίου ελληνικού δράματος αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας γενικότερα. Οι μεταγενέστεροι τραγικοί ποιητές Σοφοκλής και Ευριπίδης βασίστηκαν στα καινοτόμα στοιχεία που εισήγαγε ο Αισχύλος στη δομή και τη θεματολογία της τραγωδίας.

Επίσης, το πνεύμα ελευθερίας και η αμφισβήτηση της τυραννικής εξουσίας στον Προμηθέα ενέπνευσαν αργότερα το κίνημα του Ρομαντισμού. Μεγάλοι συγγραφείς όπως ο Πέρσι Σέλλεϋ και ο Γιόχαν Βόλφγκανγκ Γκαίτε δημιούργησαν έργα εμπνευσμένα από τον «Προμηθέα Δεσμώτη». Ακόμη και σύγχρονοι καλλιτέχνες συνεχίζουν να αντλούν έμπνευση από τις αισχύλειες τραγωδίες.

Ο Αισχύλος με το σπουδαίο έργο του άφησε εποχή στην παγκόσμια θεατρική παράδοση και η συνεισφορά του παραμένει διαχρονική. Θεωρείται ο πρώτος μεγάλος τραγικός ποιητής που έθεσε τα θεμέλια του σπουδαίου αυτού λογοτεχνικού είδους. Υπήρξε μία εμβληματική μορφή της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και ο πατέρας της τραγωδίας. Μέσα από τα έργα του εξέφρασε τις βαθύτερες ανησυχίες του ανθρώπου και άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην παγκόσμια κληρονομιά. Η επιρροή του συνεχίζει να είναι ισχυρή μέχρι και σήμερα.


Βιβλιογραφία

Turovouzis, N. (2021). Η θέση της δημοκρατίας και της αριστοκρατίας στο έργο του Αισχύλου: ηρωισμός και πολιτικοί θεσμοί. Hellenic Academic Libraries Link. Retrieved from hellanicus.lib.aegean.gr.

Papazisi, S. (2022). Τελετουργία και ιερουργία στο έργο του Αισχύλου. Hellenic Academic Libraries Link. Retrieved from hellanicus.lib.aegean.gr.

Papadogiannaki, E. (2005). Ο θρήνος στους Πέρσες του Αισχύλου: οι απαρχές του επιτάφιου λόγου. Ariadne. Retrieved from ejournals.lib.uoc.gr.

Για αυτό το άρθρο χρησιμοποιήθηκαν ανθρώπινος παράγοντας και τεχνητή νοημοσύνη. Δείτε τους Όρους Χρήσης της ιστοσελίδας.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.