Η πτώση της Κρήτης και η κατάκτηση του Χάνδακα (1669)

Πίνακας Περιεχομένων

Πτώση της Κρήτης: Από την οθωμανική κυριαρχία έως την ένωση με την Ελλάδα το 1913.
Η Πτώση του Χάνδακα το 1669: Η οθωμανική κατάκτηση του νησιού και οι συνέπειες στην κρητική ιστορία.

 

Το 1669 αποτέλεσε ορόσημο στην ιστορία του νησιού, καθώς σηματοδότησε την οριστική πτώση της Κρήτης στα χέρια των Οθωμανών μετά από έναν μακροχρόνιο και αιματηρό πόλεμο που είχε ξεκινήσει το 1645. Η κατάληψη της πρωτεύουσας Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο) από τις οθωμανικές δυνάμεις στις 27 Σεπτεμβρίου 1669 επισφράγισε την ήττα των Βενετών και την έναρξη μιας νέας περιόδου στην ιστορία του νησιού υπό οθωμανική κυριαρχία.

Η πτώση της Κρήτης στους Οθωμανούς το 1669 υπήρξε το αποκορύφωμα ενός μακροχρόνιου και σκληρού αγώνα ανάμεσα στη Βενετία και την Οθωμανική Αυτοκρατορία για τον έλεγχο του στρατηγικά σημαντικού νησιού της Ανατολικής Μεσογείου. Ο πόλεμος, που είχε ξεκινήσει το 1645 με την εισβολή των Οθωμανών στο νησί, χαρακτηρίστηκε από σφοδρές μάχες, πολιορκίες και εναλλαγές στον έλεγχο των περιοχών. Η ηρωική αντίσταση των Κρητικών και των Βενετών υπερασπιστών υπό τον Φραντσέσκο Μοροζίνι δεν στάθηκε ικανή να ανακόψει την ορμή των οθωμανικών στρατευμάτων υπό τον Κιοπρουλού Φαζίλ Αχμέτ Πασά. Η πτώση του Χάνδακα στις 27 Σεπτεμβρίου 1669, μετά από πολύμηνη πολιορκία, σφράγισε τη μοίρα του νησιού και επέφερε ριζικές αλλαγές σε πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο.

 

Η Έναρξη του Πολέμου και οι Πρώτες Οθωμανικές Κατακτήσεις

Ο Κρητικός Πόλεμος, γνωστός και ως ο Ε΄ Βενετο-Οθωμανικός Πόλεμος, ξεκίνησε το 1645 με την απόβαση των οθωμανικών στρατευμάτων στο λιμάνι του Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο). Όπως αναφέρει ο Α. Κούδα στο άρθρο του “Το Κρητικό Ζήτημα από την επανάσταση του 1889 έως την κήρυξη της Αυτονομίας”, οι Οθωμανοί, υπό την ηγεσία του Σουλτάνου Ιμπραήμ Α΄, εκμεταλλεύτηκαν την εξασθένηση της Βενετικής Δημοκρατίας λόγω των συνεχών πολέμων στην Ευρώπη και αποφάσισαν να καταλάβουν το στρατηγικής σημασίας νησί της Κρήτης.

Οι πρώτες επιχειρήσεις των Οθωμανών στέφθηκαν με επιτυχία. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφεραν να καταλάβουν σημαντικές πόλεις και φρούρια, όπως τα Χανιά, το Ρέθυμνο και τη Σητεία. Οι Βενετοί, παρά τις προσπάθειές τους να ενισχύσουν τις δυνάμεις τους στο νησί, δεν μπόρεσαν να ανακόψουν την ορμή των Οθωμανών. Η έλλειψη επαρκούς στρατιωτικής υποστήριξης από τη μητρόπολη και οι εσωτερικές διαμάχες εντός της βενετικής διοίκησης αποδυνάμωσαν περαιτέρω την άμυνα του νησιού.

 

Η Αντίσταση των Κρητικών και η Πολιορκία του Χάνδακα

Παρά τις αρχικές επιτυχίες των Οθωμανών, οι Κρητικοί δεν παρέμειναν άπραγοι. Όπως επισημαίνει ο Φ. Χαιρέτης στο άρθρο “Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι στο Ιεροδικείο του Χάνδακα. Ειδήσεις για τον Ναχιγέ Μαλεβιζίου (1669-1689)”, δημοσιευμένο στο περιοδικό Μνήμων, ο τοπικός πληθυσμός, με την υποστήριξη των Βενετών, οργάνωσε την αντίσταση και προέβαλε σθεναρή άμυνα σε πολλές περιοχές του νησιού. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η αντίσταση στον Χάνδακα, την πρωτεύουσα και το διοικητικό κέντρο της βενετικής Κρήτης.

Η πολιορκία του Χάνδακα από τους Οθωμανούς ξεκίνησε το 1648 και αποτέλεσε μία από τις μακροβιότερες και σκληρότερες πολιορκίες στην ιστορία. Οι υπερασπιστές της πόλης, υπό την ηγεσία του ικανού Βενετού στρατηγού Φραντσέσκο Μοροζίνι, κατάφεραν να αντέξουν για περισσότερα από 20 χρόνια, απωθώντας τις συνεχείς επιθέσεις των Οθωμανών. Η πολιορκία χαρακτηρίστηκε από σφοδρές μάχες, εξαντλητικές πολιορκητικές τακτικές και ηρωικές εξόδους των υπερασπιστών, που προσπαθούσαν να σπάσουν τον κλοιό των εχθρών.

Ωστόσο, παρά τον ηρωισμό και τις υπεράνθρωπες προσπάθειες των Κρητικών και των Βενετών, η κατάληψη του Χάνδακα φάνταζε αναπόφευκτη. Η έλλειψη ενισχύσεων και εφοδίων από τη Βενετία, σε συνδυασμό με την αριθμητική υπεροχή και την αποφασιστικότητα των Οθωμανών, οδήγησαν στην προοδευτική εξασθένηση της άμυνας. Η πτώση της Κρήτης πλησίαζε, και η τύχη του νησιού θα κρινόταν στις τελευταίες, δραματικές στιγμές αυτού του μακροχρόνιου πολέμου.

 

Η Η Πτώση της Κρήτης και η Συνθηκολόγηση

Μετά από δύο δεκαετίες σκληρών μαχών και ηρωικής αντίστασης, ο Χάνδακας έπεσε τελικά στα χέρια των Οθωμανών στις 27 Σεπτεμβρίου 1669. Η πτώση της πόλης σηματοδότησε την ουσιαστική ολοκλήρωση της οθωμανικής κατάκτησης της Κρήτης και την έναρξη μιας νέας εποχής για το νησί.

Όπως περιγράφει ο Γ. Σπυριδάκης στη διατριβή του “Ο Κρητικός πόλεμος (1645-1669)”, οι υπερασπιστές του Χάνδακα, εξαντλημένοι από την πολύχρονη πολιορκία και αντιμετωπίζοντας την έλλειψη τροφίμων και πολεμοφοδίων, αναγκάστηκαν να συνθηκολογήσουν. Οι όροι της παράδοσης περιλάμβαναν την ελεύθερη αποχώρηση των Βενετών και όσων Κρητικών επιθυμούσαν να εγκαταλείψουν το νησί, καθώς και εγγυήσεις για τη διατήρηση των θρησκευτικών και περιουσιακών δικαιωμάτων των χριστιανών κατοίκων που θα παρέμεναν.

 

Οι Συνέπειες της Οθωμανικής Κατάκτησης

Η πτώση της Κρήτης στους Οθωμανούς επέφερε σημαντικές αλλαγές σε πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο. Το νησί εντάχθηκε στο διοικητικό σύστημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ως ξεχωριστό εγιαλέτι (επαρχία) με έδρα τον Χάνδακα, ο οποίος μετονομάστηκε σε Κάστρο. Η οθωμανική διοίκηση επέβαλε το σύστημα των μιλλετιών, όπου οι θρησκευτικές κοινότητες (μουσουλμάνοι, χριστιανοί, Εβραίοι) είχαν σχετική αυτονομία στα εσωτερικά τους ζητήματα.

Σε κοινωνικό επίπεδο, σημειώθηκαν σταδιακά μεταβολές στη σύνθεση του πληθυσμού. Πολλοί Κρητικοί, κυρίως από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα, επέλεξαν να εγκαταλείψουν το νησί και να εγκατασταθούν σε βενετοκρατούμενες περιοχές, όπως τα Επτάνησα. Παράλληλα, σημειώθηκε εισροή Οθωμανών αξιωματούχων, στρατιωτών και εποίκων, που εγκαταστάθηκαν κυρίως στις πόλεις. Ωστόσο, όπως τονίζει ο Φ. Χαιρέτη, η συνύπαρξη χριστιανών και μουσουλμάνων στην Κρήτη χαρακτηρίστηκε σε μεγάλο βαθμό από ανεκτικότητα και σχετικά ειρηνική συμβίωση, όπως αποδεικνύεται από τα αρχειακά τεκμήρια των ιεροδικείων.

Η οθωμανική κυριαρχία επηρέασε και τον πολιτισμικό χαρακτήρα της Κρήτης. Η ισλαμική τέχνη και αρχιτεκτονική άφησαν το αποτύπωμά τους στο νησί, με την ανέγερση τζαμιών, λουτρών και άλλων οθωμανικών μνημείων. Ταυτόχρονα, η κρητική διάλεκτος και παράδοση διατηρήθηκαν, ενώ η κρητική λογοτεχνία γνώρισε σημαντική ανάπτυξη, με έργα όπως ο “Ερωτόκριτος” του Βιτσέντζου Κορνάρου να αποτελούν κορυφαία δείγματα της πνευματικής δημιουργίας της εποχής.

Η πτώση της Κρήτης το 1669 αποτέλεσε αναμφίβολα ένα κομβικό γεγονός στην ιστορία του νησιού, θέτοντας τέλος στη μακραίωνη βενετική κυριαρχία και εγκαινιάζοντας μια νέα περίοδο υπό οθωμανική διοίκηση. Οι συνέπειες αυτής της μετάβασης ήταν πολύπλευρες και διαμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό την πορεία της Κρήτης στους επόμενους αιώνες.

 

Η Κρήτη υπό Οθωμανική Διοίκηση

Μετά την πτώση του Χάνδακα και την ολοκλήρωση της οθωμανικής κατάκτησης, η Κρήτη εντάχθηκε στο διοικητικό σύστημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το νησί οργανώθηκε ως ξεχωριστό εγιαλέτι (επαρχία) με πρωτεύουσα τον Χάνδακα, ο οποίος μετονομάστηκε σε Κάστρο. Η οθωμανική διοίκηση επέφερε σημαντικές αλλαγές σε διάφορους τομείς της ζωής στο νησί, από την πολιτική και τη θρησκεία μέχρι την οικονομία και την κοινωνία.

 

Διοικητική Οργάνωση και Θρησκευτικές Κοινότητες

Υπό το οθωμανικό σύστημα διακυβέρνησης, η Κρήτη χωρίστηκε σε τρία σαντζάκια (διοικητικές υποδιαιρέσεις): του Χάνδακα, των Χανίων και του Ρεθύμνου. Η διοίκηση ασκούνταν από τον πασά, ο οποίος είχε την έδρα του στο Κάστρο και ήταν υπεύθυνος για την εφαρμογή της οθωμανικής πολιτικής και την είσπραξη των φόρων.

Σημαντικό ρόλο στη διαχείριση των υποθέσεων των θρησκευτικών κοινοτήτων διαδραμάτιζε το σύστημα των μιλλετιών. Όπως αναφέρει ο Β. Πράσινος στη μελέτη του “Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι στο Ιεροδικείο του Χάνδακα. Ειδήσεις για τον Ναχιγέ Μαλεβιζίου (1669-1689)”, δημοσιευμένη στο περιοδικό Μνήμων, οι χριστιανοί και οι Εβραίοι είχαν το δικαίωμα να διατηρήσουν τη θρησκεία τους και να αυτοδιοικούνται σε ζητήματα που αφορούσαν την κοινότητά τους, υπό την επίβλεψη των θρησκευτικών τους ηγετών.

 

Κοινωνικο-οικονομικές Δομές και Σχέσεις Χριστιανών-Μουσουλμάνων

Η οθωμανική κατάκτηση επέφερε μεταβολές και στην κοινωνικο-οικονομική δομή της Κρήτης. Σημαντικές εκτάσεις γης πέρασαν στην κατοχή Οθωμανών αξιωματούχων και στρατιωτικών ως τιμάρια, ενώ επιβλήθηκε το σύστημα της φορολογίας με βάση τη θρησκευτική ταυτότητα. Οι χριστιανοί υποχρεώνονταν να πληρώνουν επιπλέον φόρους, όπως τον κεφαλικό φόρο (χαράτσι) και τον φόρο γης (ισπέντζα).

Παρά τις όποιες διακρίσεις και δυσκολίες, οι σχέσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων στην Κρήτη χαρακτηρίζονταν σε μεγάλο βαθμό από ανεκτικότητα και ειρηνική συνύπαρξη. Όπως τονίζει ο Φ. Χαιρέτη, τα αρχεία των ιεροδικείων παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για τις καθημερινές συναλλαγές και αλληλεπιδράσεις μεταξύ των δύο κοινοτήτων, αποκαλύπτοντας μια εικόνα σχετικής αρμονίας και συνεργασίας.

 

Πολιτισμικές Επιρροές και Κρητική Ταυτότητα

Υπό την οθωμανική κυριαρχία, η Κρήτη βίωσε μια περίοδο πολιτισμικών ανταλλαγών και επιρροών. Η ισλαμική τέχνη και αρχιτεκτονική άφησαν το στίγμα τους στο νησί, με την ανέγερση τζαμιών, λουτρών και άλλων οθωμανικών μνημείων. Ταυτόχρονα, όμως, η κρητική πολιτισμική κληρονομιά και παράδοση κατάφεραν να διατηρηθούν και να αναπτυχθούν.

Η κρητική διάλεκτος, τα ήθη και έθιμα, η μουσική και οι χοροί συνέχισαν να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας των Κρητικών. Η κρητική λογοτεχνία γνώρισε άνθιση κατά την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας, με έργα όπως ο “Ερωτόκριτος” του Βιτσέντζου Κορνάρου να αναδεικνύουν την πνευματική δημιουργία και την αγάπη για την κρητική γλώσσα και παράδοση.

Η Κρήτη υπό οθωμανική διοίκηση βρέθηκε αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις και αλλαγές, διατηρώντας ταυτόχρονα την ιδιαίτερη πολιτισμική της ταυτότητα. Παρά τις όποιες δυσκολίες, οι Κρητικοί κατάφεραν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να διαμορφώσουν μια νέα πραγματικότητα, χωρίς να απεμπολήσουν την κληρονομιά και τις παραδόσεις τους.

Πτώση της Κρήτης: Η κληρονομιά της οθωμανικής περιόδου στη διαμόρφωση της σύγχρονης κρητικής ταυτότητας.

 

Κρητικές Εξεγέρσεις και η Πορεία προς την Ένωση με την Ελλάδα

Παρά την σχετικά ειρηνική συνύπαρξη χριστιανών και μουσουλμάνων στην Κρήτη, η οθωμανική κυριαρχία δεν έμεινε χωρίς προκλήσεις και αναταραχές. Καθ’ όλη τη διάρκεια της οθωμανικής περιόδου, σημειώθηκαν πολλές εξεγέρσεις και επαναστατικά κινήματα των Κρητικών, που επιζητούσαν την απελευθέρωση από τον οθωμανικό ζυγό και την ένωση με το νεοσύστατο ελληνικό κράτος.

 

Οι Κρητικές Επαναστάσεις του 19ου Αιώνα

Ο 19ος αιώνας χαρακτηρίστηκε από μια σειρά σημαντικών επαναστατικών κινημάτων στην Κρήτη. Όπως αναφέρει ο Α. Κούδα στο άρθρο του “Το Κρητικό Ζήτημα από την επανάσταση του 1889 έως την κήρυξη της Αυτονομίας”, οι Κρητικοί, εμπνευσμένοι από τα ιδανικά της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, ξεσηκώθηκαν επανειλημμένα κατά της οθωμανικής εξουσίας.

Ξεχωριστή θέση στην ιστορία των κρητικών επαναστάσεων κατέχει η Μεγάλη Κρητική Επανάσταση του 1866-1869. Υπό την ηγεσία αγωνιστών όπως ο Μιχαήλ Κόρακας και ο Παναγιώτης Κελαϊδής, οι επαναστάτες κατάφεραν να ελέγξουν σημαντικά τμήματα του νησιού και να αντιμετωπίσουν με επιτυχία τις οθωμανικές δυνάμεις. Παρά την τελική καταστολή της επανάστασης, η θυσία των υπερασπιστών του Αρκαδίου και η διεθνής προβολή του Κρητικού Ζητήματος έθεσαν τις βάσεις για τις μετέπειτα εξελίξεις.

 

Η Αυτονομία της Κρήτης και η Ένωση με την Ελλάδα

Οι αγώνες των Κρητικών και η διεθνής διπλωματική πίεση οδήγησαν τελικά στην παραχώρηση αυτονομίας στην Κρήτη το 1898. Υπό την επίβλεψη των Μεγάλων Δυνάμεων, η Κρητική Πολιτεία αποτέλεσε ένα ενδιάμεσο στάδιο προς την πλήρη ενσωμάτωση του νησιού στην Ελλάδα.

Η οριστική ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα επετεύχθη το 1913, μετά τους νικηφόρους Βαλκανικούς Πολέμους. Η 1η Δεκεμβρίου 1913 αποτελεί ορόσημο στην ιστορία του νησιού, καθώς την ημέρα εκείνη υψώθηκε η ελληνική σημαία στο φρούριο του Φιρκά στα Χανιά, σηματοδοτώντας το πέρας μιας μακράς πορείας προς την ελευθερία.

 

Η Κληρονομιά της Οθωμανικής Περιόδου στη Σύγχρονη Κρήτη

Η πτώση της Κρήτης στους Οθωμανούς το 1669 και η συνακόλουθη περίοδος οθωμανικής κυριαρχίας άφησαν ανεξίτηλα τα σημάδια τους στην ιστορία, τον πολιτισμό και την κοινωνία του νησιού. Παρά τις όποιες δυσκολίες και συγκρούσεις, η εποχή αυτή χαρακτηρίστηκε και από γόνιμες πολιτισμικές ανταλλαγές και αλληλεπιδράσεις.

Σήμερα, η Κρήτη αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του ελληνικού κράτους, διατηρώντας ταυτόχρονα μια ξεχωριστή πολιτισμική ταυτότητα που φέρει τα ίχνη της οθωμανικής παρουσίας. Τα μνημεία, η αρχιτεκτονική, οι παραδόσεις και η τοπική κουλτούρα αντικατοπτρίζουν τη σύνθετη ιστορική διαδρομή του νησιού, που περιλαμβάνει την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας ως ένα σημαντικό κεφάλαιο.

Ο Β. Πράσινος επισημαίνει ότι η μελέτη αυτής της περιόδου, μέσα από πρωτογενείς πηγές όπως τα οθωμανικά αρχεία και τις προφορικές μαρτυρίες, μπορεί να προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για την κατανόηση της πολυπλοκότητας των σχέσεων μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων στην Κρήτη. Η διερεύνηση αυτής της κληρονομιάς αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της προσπάθειας να φωτιστούν οι πτυχές της κρητικής ιστορίας και να εκτιμηθεί ο ρόλος της οθωμανικής περιόδου στη διαμόρφωση της σύγχρονης κρητικής ταυτότητας.

 

Επίλογος

Η πτώση της Κρήτης στους Οθωμανούς το 1669 αποτέλεσε κομβικό σημείο στην ιστορία του νησιού, σηματοδοτώντας το τέλος της βενετικής κυριαρχίας και την έναρξη μιας νέας εποχής υπό οθωμανική διοίκηση. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίστηκε από σημαντικές αλλαγές σε πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο, με τους Κρητικούς να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα και να διαμορφώνουν μια νέα πραγματικότητα. Παρά τις όποιες δυσκολίες και συγκρούσεις, η εποχή αυτή χαρακτηρίστηκε και από γόνιμες πολιτισμικές ανταλλαγές και αλληλεπιδράσεις. Η μελέτη της οθωμανικής περιόδου της Κρήτης, μέσα από πρωτογενείς πηγές και προφορικές μαρτυρίες, μπορεί να φωτίσει τις πτυχές της κρητικής ιστορίας και να αναδείξει τον ρόλο της στη διαμόρφωση της σύγχρονης κρητικής ταυτότητας.

elpedia.gr

 

Βιβλιογραφία

  • Κούδα, Α. “Το Κρητικό Ζήτημα από την επανάσταση του 1889 έως την κήρυξη της Αυτονομίας.” repo.lib.duth
  • Πράσινος, Β. “Ο Ε΄ Βενετο-Οθωμανικός Πόλεμος και η οθωμανική κατάκτηση της Κρήτης.” hephaestus.nup
  • Σπυριδάκης, Γ. “Ο Κρητικός πόλεμος (1645-1669).” repo.lib.duth
  • Χαιρέτη, Φ. “Χριστιανοί και Μουσουλμάνοι στο Ιεροδικείο του Χάνδακα. Ειδήσεις για τον Ναχιγέ Μαλεβιζίου (1669-1689).” Μνήμων, 2014, ejournals

 

Συχνές Ερωτήσεις

Πότε έγινε η πτώση της Κρήτης στους Οθωμανούς;

Η πτώση της Κρήτης στους Οθωμανούς ολοκληρώθηκε το 1669, με την κατάληψη του Χάνδακα (σημερινό Ηράκλειο) στις 27 Σεπτεμβρίου, μετά από έναν μακροχρόνιο και αιματηρό πόλεμο που είχε ξεκινήσει το 1645.

Πόσο διήρκεσε ο Κρητικός Πόλεμος που οδήγησε στην οθωμανική κατάκτηση του νησιού;

Ο Κρητικός Πόλεμος, γνωστός και ως ο Ε΄ Βενετο-Οθωμανικός Πόλεμος, διήρκεσε από το 1645 έως το 1669, όταν η πτώση του Χάνδακα σηματοδότησε την ολοκλήρωση της οθωμανικής κατάκτησης της Κρήτης.

Ποιες ήταν οι συνέπειες της πτώσης της Κρήτης για τους κατοίκους του νησιού;

Η πτώση της Κρήτης επέφερε σημαντικές αλλαγές για τους κατοίκους του νησιού σε πολιτικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο. Πολλοί Κρητικοί, ιδίως από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα, επέλεξαν να εγκαταλείψουν το νησί, ενώ οι υπόλοιποι προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα της οθωμανικής διοίκησης.

Πώς ήταν οι σχέσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων στην Κρήτη κατά την οθωμανική περίοδο;

Παρά τις όποιες δυσκολίες και διακρίσεις, οι σχέσεις μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων στην Κρήτη υπό οθωμανική διοίκηση χαρακτηρίζονταν σε μεγάλο βαθμό από ανεκτικότητα και ειρηνική συνύπαρξη. Τα αρχεία των ιεροδικείων αποκαλύπτουν μια εικόνα σχετικής αρμονίας και συνεργασίας μεταξύ των δύο κοινοτήτων στην καθημερινή ζωή.

Πότε ενώθηκε τελικά η Κρήτη με την Ελλάδα;

Η οριστική ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα επετεύχθη το 1913, μετά τους νικηφόρους Βαλκανικούς Πολέμους. Στις 1 Δεκεμβρίου 1913, η ελληνική σημαία υψώθηκε στο φρούριο του Φιρκά στα Χανιά, σηματοδοτώντας το τέλος της μακράς πορείας του νησιού προς την ελευθερία και την ενσωμάτωση στο ελληνικό κράτος.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.