πορτραίτο: ιωάννης σκυλίτσης
πορτραίτο: ιωάννης σκυλίτσης
Μέσα από το έργο του Σκυλίτση, η βυζαντινή καθημερινότητα και οι πολιτικές ίντριγκες αποκαλύπτονται.

Ιωάννης Σκυλίτσης: Βυζαντινός Ιστορικός

πορτραίτο: ιωάννης σκυλίτσης
Μέσα Από Το Έργο Του Σκυλίτση, Η Βυζαντινή Καθημερινότητα Και Οι Πολιτικές Ίντριγκες Αποκαλύπτονται.

Ο Ιωάννης Σκυλίτσης, μια αινιγματική μορφή της βυζαντινής ιστοριογραφίας, άφησε πίσω του ένα έργο που εξακολουθεί να γοητεύει και να προβληματίζει τους μελετητές. Η “Σύνοψις Ιστοριών”, το κύριο έργο του, καλύπτει μια κρίσιμη περίοδο της βυζαντινής ιστορίας, από τον θάνατο του Νικηφόρου Α΄ το 811 έως την εκθρόνιση του Μιχαήλ ΣΤ΄ το 1057. Ο Σκυλίτσης δεν ήταν απλώς ένας ψυχρός καταγραφέας γεγονότων. Μέσα από τις σελίδες του έργου του, διαφαίνεται η αγωνία του για την πορεία της αυτοκρατορίας, η κριτική του ματιά απέναντι στους ισχυρούς, αλλά και η βαθιά του γνώση των προσώπων και των καταστάσεων. Γεννημένος στις αρχές της δεκαετίας του 1040, ο Σκυλίτσης έζησε σε μια εποχή μεγάλων ανακατατάξεων και προκλήσεων για το Βυζάντιο. Η ακριβής ημερομηνία θανάτου του δεν είναι γνωστή, τοποθετείται όμως μετά το 1101.

Αν και ο ίδιος αναφέρει πως κατείχε υψηλά αξιώματα, όπως κουροπαλάτης και Δρουγγάριος της Βίγλης, οι πληροφορίες για τη ζωή του παραμένουν ελάχιστες. Κάποιοι μελετητές τον ταυτίζουν με τον Ιωάννη Θρακέσιο, αλλά η ταύτιση αυτή δεν είναι βέβαιη. Η “Σύνοψις Ιστοριών” αποτελεί ουσιαστικά συνέχεια του χρονικού του Θεοφάνη του Ομολογητή, ενός από τους σημαντικότερους βυζαντινούς χρονογράφους. Ο Σκυλίτσης, όμως, δεν περιορίζεται στην απλή παράθεση γεγονότων. Αναλύει, ερμηνεύει και, ενίοτε, παρεμβαίνει με προσωπικές κρίσεις, προσδίδοντας στο έργο του μια μοναδική ζωντάνια. Το έργο του Σκυλίτση, δεν είναι απλώς ένα ιστορικό ντοκουμέντο, είναι και ένα παράθυρο στην ψυχή ενός ανθρώπου που έζησε και βίωσε τα γεγονότα που περιγράφει.

Ιωάννης Σκυλίτσης: Βιογραφία και Αξιώματα

Η βιογραφία του Ιωάννη Σκυλίτση, παρά τη σημασία του έργου του, παραμένει σε μεγάλο βαθμό τυλιγμένη στο μυστήριο. Γνωρίζουμε ότι γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1040, πιθανότατα στην Κωνσταντινούπολη, και ότι πέθανε μετά το 1101. Οι λιγοστές πληροφορίες που διαθέτουμε προέρχονται κυρίως από το ίδιο του το έργο, τη “Σύνοψιν Ιστοριών”. Σε αυτό, ο Σκυλίτσης αυτοπροσδιορίζεται ως κουροπαλάτης και πρώην Δρουγγάριος της Βίγλης. Ο τίτλος του κουροπαλάτη ήταν ένα από τα υψηλότερα αυλικά αξιώματα στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, απονεμόταν σε μέλη της αριστοκρατίας και υποδήλωνε στενή σχέση με τον αυτοκράτορα. Ο Δρουγγάριος της Βίγλης, από την άλλη, ήταν ο διοικητής της επίλεκτης στρατιωτικής μονάδας της Βίγλας, η οποία είχε ως αποστολή την προστασία του αυτοκράτορα και της πρωτεύουσας. Η κατοχή αυτών των αξιωμάτων φανερώνει ότι ο Σκυλίτσης ανήκε στον στενό κύκλο της βυζαντινής εξουσίας και είχε άμεση πρόσβαση στα κέντρα λήψης αποφάσεων.

Πολλοί ερευνητές έχουν προσπαθήσει να ταυτίσουν τον Ιωάννη Σκυλίτση με τον Ιωάννη Θρακέσιο, ένα άλλο πρόσωπο της εποχής που κατείχε επίσης σημαντικά αξιώματα. Ωστόσο, η ταύτιση αυτή παραμένει αβέβαιη, καθώς δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να την επιβεβαιώνουν. Το βέβαιο είναι ότι ο Σκυλίτσης ήταν ένας άνθρωπος με ευρεία μόρφωση, βαθιά γνώση της ιστορίας και των πολιτικών πραγμάτων της εποχής του, και ισχυρή κριτική σκέψη. Η “Σύνοψις Ιστοριών” δεν είναι απλώς μια ψυχρή καταγραφή γεγονότων. Είναι ένα έργο που διαπνέεται από το πάθος του συγγραφέα για την αλήθεια, την αγωνία του για το μέλλον της αυτοκρατορίας και την επιθυμία του να κατανοήσει και να ερμηνεύσει τα γεγονότα που σημάδεψαν την εποχή του.

Μέσα από τις σελίδες του έργου του, διαφαίνεται η προσωπικότητα ενός ανθρώπου που δεν διστάζει να ασκήσει κριτική στους ισχυρούς, να καταγγείλει τις αδικίες και να εκφράσει τις απόψεις του με παρρησία. Ο Σκυλίτσης δεν ήταν απλώς ένας ιστορικός. Ήταν ένας ενεργός πολίτης, ένας άνθρωπος που συμμετείχε στα κοινά και που ένιωθε την ευθύνη να καταγράψει την ιστορία της εποχής του για τις επόμενες γενιές.

Η έλλειψη βιογραφικών στοιχείων για τον Σκυλίτση, αντί να μειώνει, ενισχύει την αίσθηση του μυστηρίου γύρω από το πρόσωπό του. Μας αφήνει να εστιάσουμε στο έργο του, να αναζητήσουμε μέσα στις σελίδες της “Σύνοψις Ιστοριών” τα ίχνη του συγγραφέα, να αφουγκραστούμε τη φωνή του και να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τον κόσμο μέσα από τα δικά του μάτια. Η “Σύνοψις Ιστοριών” αποτελεί, συνεπώς, πολύτιμη πηγή για την περίοδο που καλύπτει. Η αφήγηση ξεκινά από το θάνατο του αυτοκράτορα Νικηφόρου Α΄ το 811 και φτάνει μέχρι την εκθρόνιση του Μιχαήλ ΣΤ΄ το 1057.

Αυτή η περίοδος, διάρκειας σχεδόν τριών αιώνων, είναι γεμάτη από σημαντικά γεγονότα, όπως οι εικονομαχικές έριδες, η άνοδος και η πτώση δυναστειών, οι πόλεμοι με τους Βουλγάρους, τους Άραβες και τους Ρως, καθώς και οι εσωτερικές συγκρούσεις για την εξουσία. Ο Σκυλίτσης καταγράφει με λεπτομέρεια όλα αυτά τα γεγονότα, προσφέροντας μια σφαιρική εικόνα της εποχής. Ο Βυζαντινός ιστορικός έκρινε, μάλιστα, πως ο παρακοιμώμενος Λακαπηνός είχε πονηρά σχέδια, και, κατά συνέπεια, η εξορία του ήταν επιβεβλημένη και δίκαιη (Β. Βλυσίδου). Η αφήγησή του είναι ζωντανή και παραστατική, γεμάτη από πολιτική του Βασιλείου και εντάσεις, ίντριγκες και ανατροπές. Μια περίπλοκη πρόταση, διάσπαρτη με παρενθετικές φράσεις και δευτερεύουσες προτάσεις που προσθέτουν πληροφορίες και βάθος, θα μπορούσε να περιγράψει τη δράση ενός συγκεκριμένου αυτοκράτορα, ο οποίος, παρά τις αρχικές του επιτυχίες, βρέθηκε αντιμέτωπος με μια σειρά από προκλήσεις, τόσο εξωτερικές όσο και εσωτερικές, που τελικά οδήγησαν στην πτώση του, μια πτώση που, αν και προσωρινή, σημάδεψε ανεξίτηλα την πορεία της αυτοκρατορίας.

χρήση υγρού πυρός σε ναυμαχία, μικρογραφία από τον σκυλίτση της μαδρίτης (12ος αιώνας).
Το Υγρόν Πυρ, Μυστικό Όπλο Των Βυζαντινών, Σε Δράση. Μικρογραφία Από Το Χειρόγραφο Του Σκυλίτση Της Μαδρίτης, 12Ος Αιώνας.

Η Σύνοψις Ιστοριών: Δομή και Περιεχόμενο

Η “Σύνοψις Ιστοριών” του Ιωάννη Σκυλίτση αποτελεί ένα εκτενές χρονικό που καλύπτει, όπως προαναφέρθηκε, την περίοδο από το 811 έως το 1057. Η δομή του έργου ακολουθεί τη χρονολογική σειρά των γεγονότων, παρουσιάζοντας τις βασιλείες των Βυζαντινών αυτοκρατόρων τη μία μετά την άλλη. Κάθε βασιλεία αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο, μέσα στο οποίο ο Σκυλίτσης αφηγείται τα σημαντικότερα γεγονότα, τις πολιτικές εξελίξεις, τους πολέμους, τις συνωμοσίες και τις κοινωνικές αναταραχές. Δεν πρόκειται για ξερά ιστορικά γεγονότα.

Αυτό που καθιστά τη “Σύνοψιν Ιστοριών” ξεχωριστή είναι η αφηγηματική δεινότητα του Σκυλίτση και η ικανότητά του να ζωντανεύει τα πρόσωπα και τα γεγονότα. Ο συγγραφέας δεν περιορίζεται στην απλή παράθεση των πληροφοριών, αλλά προχωρά σε ανάλυση των αιτιών και των συνεπειών, σχολιάζει τις πράξεις των πρωταγωνιστών και εκφράζει τις δικές του κρίσεις. Η γλώσσα του είναι πλούσια, γλαφυρή και παραστατική, με συχνές αναφορές σε αρχαίους συγγραφείς και ρητορικά σχήματα. Ο Σκυλίτσης χρησιμοποιεί συχνά διαλόγους και περιγραφές, για να δώσει έμφαση στα γεγονότα και να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

Μέσα από τις σελίδες της “Σύνοψις Ιστοριών”, ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει την εξέλιξη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε μια κρίσιμη περίοδο της ιστορίας της. Γίνεται μάρτυρας των εσωτερικών συγκρούσεων για την εξουσία, των θρησκευτικών ερίδων, των πολέμων με τους εξωτερικούς εχθρούς και των κοινωνικών αναταραχών. Ο Σκυλίτσης δεν διστάζει να ασκήσει κριτική στους αυτοκράτορες και τους αξιωματούχους, να καταγγείλει τις αδικίες και τις αυθαιρεσίες, και να εκφράσει τη συμπάθειά του για τα θύματα της εξουσίας. Η οπτική του είναι αυτή ενός ανθρώπου που αγαπά την πατρίδα του και αγωνιά για το μέλλον της. Προσπαθεί να είναι δίκαιος.

Η “Σύνοψις Ιστοριών” δεν είναι, όμως, μόνο ένα ιστορικό έργο. Είναι και ένα λογοτεχνικό κείμενο, με πλούσιο λεξιλόγιο, εκφραστικά μέσα και αφηγηματικές τεχνικές που το καθιστούν ελκυστικό και στον σύγχρονο αναγνώστη. Ο Σκυλίτσης, βαθύς γνώστης της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, ενσωματώνει στο έργο του στοιχεία από την ιστοριογραφική παράδοση του Θουκυδίδη και του Πολύβιου, προσδίδοντας στη “Σύνοψιν Ιστοριών” μια διαχρονική αξία.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι υπάρχει και ένα άλλο έργο, γνωστό ως “Συνέχιστής του Σκυλίτζη” (Scylitzes Continuatus), το οποίο καλύπτει την περίοδο από το 1057 έως το 1079. Πολλοί σύγχρονοι επιστήμονες πιστεύουν ότι ο συγγραφέας αυτού του έργου είναι ο ίδιος ο Ιωάννης Σκυλίτσης, αν και αυτό δεν έχει αποδειχθεί με βεβαιότητα. Το έργο αυτό συμπληρώνει τη “Σύνοψιν Ιστοριών”, προσφέροντας μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της βυζαντινής ιστορίας του 11ου αιώνα, μιας και αποτελεί τη συνέχεια. Η μελέτη του σε συνδυασμό με το βασικό κείμενο παρέχει μια πληρέστερη εικόνα, αλλά εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο έρευνας η πατρότητά του. Και αυτό το έργο είναι πολύ σημαντικό. Μια εκτενής πρόταση, με αναφορές σε διάφορες πτυχές της καθημερινής ζωής, όπως οι ενδυμασίες, τα έθιμα, οι γιορτές, οι τελετές, αλλά και οι δυσκολίες, οι ασθένειες, οι φόβοι και οι ελπίδες των ανθρώπων, θα μπορούσε να αναδείξει τον πλούτο και την ποικιλομορφία της βυζαντινής κοινωνίας, μιας κοινωνίας που, παρά τις δομικές της αντιφάσεις και τις συνεχείς προκλήσεις, κατόρθωσε να επιβιώσει για περισσότερο από χίλια χρόνια, αφήνοντας πίσω της μια τεράστια πολιτιστική παρακαταθήκη.

Στο έργο του, ο Σκυλίτσης δίνει έμφαση στις μεγάλες προσωπικότητες, τους αυτοκράτορες, και τους στρατηγούς. Μέσα από τις περιγραφές του, διαφαίνεται και η καθημερινότητα, με στοιχεία που προκύπτουν έμμεσα, από την αφήγηση των γεγονότων. Μια άλλη, σύντομη πρόταση: Ο Σκυλίτσης μάς προσφέρει μια μοναδική οπτική. Ορισμένοι ερευνητές εικάζουν πως το τέταρτο βιβλίο, εσφαλμένα αριθμημένο ως πρώτο, ίσως υπονοεί την ύπαρξη και άλλων, χαμένων τμημάτων του έργου, κάτι που προσθέτει επιπλέον μυστήριο στην ήδη συναρπαστική ιστορία του συγγραφέα (V. Gysembergh).

Ο Σκυλίτσης της Μαδρίτης: Ένα Εικονογραφημένο Αριστούργημα

Το πιο διάσημο και εντυπωσιακό αντίγραφο της “Σύνοψις Ιστοριών” του Ιωάννη Σκυλίτση φυλάσσεται σήμερα στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ισπανίας, στη Μαδρίτη, και είναι γνωστό ως “Σκυλίτσης της Μαδρίτης”. Αυτό το χειρόγραφο, που χρονολογείται στον 12ο αιώνα και πιθανότατα δημιουργήθηκε στη Σικελία, αποτελεί ένα μοναδικό μνημείο βυζαντινής τέχνης και ιστορίας. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στον πλούσιο εικονογραφικό του διάκοσμο, ο οποίος περιλαμβάνει 574 μικρογραφίες (πιστεύεται ότι έχουν χαθεί περίπου 100 ακόμη). Αυτές οι μικρογραφίες, ζωγραφισμένες με έντονα χρώματα και εκφραστικές μορφές, απεικονίζουν σκηνές από τη βυζαντινή ιστορία που περιγράφονται στο κείμενο του Σκυλίτση.

Ο “Σκυλίτσης της Μαδρίτης” είναι το μοναδικό εικονογραφημένο βυζαντινό χρονικό που έχει σωθεί, καθιστώντας το ανεκτίμητη πηγή πληροφοριών για την καθημερινή ζωή, τις ενδυμασίες, τα όπλα, τις τελετές, την αρχιτεκτονική και τις πολεμικές τακτικές της εποχής. Μέσα από τις μικρογραφίες, ο αναγνώστης μπορεί να “δει” τις μάχες, τις πολιορκίες, τις στέψεις των αυτοκρατόρων, τις θρησκευτικές τελετές, τις αυλικές ίντριγκες και άλλα σημαντικά γεγονότα της βυζαντινής ιστορίας. Οι μικρογραφίες δεν είναι απλώς διακοσμητικά στοιχεία. Λειτουργούν συμπληρωματικά προς το κείμενο, προσφέροντας μια οπτική ερμηνεία των γεγονότων και ενισχύοντας την αφηγηματική δύναμη του έργου.

Η καλλιτεχνική αξία των μικρογραφιών είναι αδιαμφισβήτητη. Οι ανώνυμοι καλλιτέχνες που τις δημιούργησαν επέδειξαν αξιοθαύμαστη δεξιοτεχνία, αποτυπώνοντας με λεπτομέρεια τα πρόσωπα, τις ενδυμασίες και τα αντικείμενα. Η χρήση των χρωμάτων είναι έντονη και εκφραστική, δημιουργώντας μια αίσθηση ζωντάνιας και κίνησης. Οι μικρογραφίες του “Σκυλίτση της Μαδρίτης” αποτελούν ένα πολύτιμο τεκμήριο για τη βυζαντινή τέχνη της περιόδου, αποκαλύπτοντας τις αισθητικές προτιμήσεις, τις τεχνικές και τις επιρροές που διαμόρφωσαν την καλλιτεχνική παραγωγή της εποχής. Η προσεκτική μελέτη του χειρογράφου, με τον συνδυασμό κειμένου και εικόνων, μπορεί να προσφέρει μια σφαιρική κατανόηση της οπτικής επικοινωνίας και της αφηγηματικής τέχνης στο Βυζάντιο.

Ο “Σκυλίτσης της Μαδρίτης”, πέρα από την καλλιτεχνική του αξία, αποτελεί και ένα σημαντικό ιστορικό ντοκουμέντο. Οι μικρογραφίες του παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες για πτυχές της βυζαντινής ζωής που δεν καταγράφονται στις γραπτές πηγές. Μέσα από αυτές, μπορούμε να πάρουμε μια γεύση από την καθημερινότητα των ανθρώπων, να δούμε πώς ντύνονταν, πώς διασκέδαζαν, πώς πολεμούσαν, πώς γιόρταζαν. Το χειρόγραφο αποτελεί, επομένως, ένα παράθυρο στον κόσμο του Βυζαντίου, επιτρέποντάς μας να πλησιάσουμε την ιστορία και τον πολιτισμό αυτής της λαμπρής αυτοκρατορίας.

Οι ερευνητές, μελετώντας τις μικρογραφίες, μπορούν να αντλήσουν συμπεράσματα για τη στρατιωτική οργάνωση, την τεχνολογία, την κοινωνική διαστρωμάτωση, ακόμη και τις διατροφικές συνήθειες των Βυζαντινών. Μια περίπλοκη και μακροσκελής πρόταση, με πολλαπλές αναφορές σε λεπτομέρειες των μικρογραφιών, όπως η απεικόνιση ενός συγκεκριμένου τύπου πλοίου, η παρουσίαση μιας ασυνήθιστης ενδυμασίας ή η λεπτομερής απόδοση ενός αρχιτεκτονικού στοιχείου, θα μπορούσε να καταδείξει τον πλούτο των πληροφοριών που κρύβονται σε αυτές τις μικρές, αλλά τόσο σημαντικές, εικόνες, εικόνες οι οποίες, παρά το μικρό τους μέγεθος, καταφέρνουν να συμπυκνώσουν έναν ολόκληρο κόσμο, έναν κόσμο που χάθηκε, αλλά που εξακολουθεί να μας γοητεύει και να μας διδάσκει. Η σημασία του Σκυλίτση έγκειται στην ολιστική του προσέγγιση.

Και μια άλλη, σύντομη: Ο Σκυλίτσης είναι θησαυρός. Η μελέτη των μικρογραφιών σε συνδυασμό με το κείμενο της “Σύνοψις Ιστοριών” προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για να κατανοήσουμε καλύτερα τη βυζαντινή ιστορία και τον πολιτισμό. Μέσα από αυτό το εικονογραφημένο χειρόγραφο, ο Ιωάννης Σκυλίτσης και οι ανώνυμοι καλλιτέχνες που το εικονογράφησαν, συνεχίζουν να μας μιλούν, αιώνες μετά τη δημιουργία του. Μάλιστα, ορισμένοι ερευνητές εικάζουν πως οι μικρογραφίες ίσως βασίστηκαν σε παλαιότερα, χαμένα πρότυπα, κάτι που προσθέτει μια επιπλέον διάσταση στην ερμηνεία τους και υπογραμμίζει τη σημασία τους ως συνδετικού κρίκου με παλαιότερες εικονογραφικές παραδόσεις. Ορισμένοι ιστορικοί θεωρούν πως η γενικόλογη διατύπωση υπονοεί έναν «ανταγωνισμό» (Ιωάννης Σκυλίτζης και Μιχαήλ Ψελλός) (ΧΓ Αγγελίδη).

μικρογραφία του βασιλείου α' από το χρονικό του ιωάννη σκυλίτση, 12ος αιώνας.
Ο Βασίλειος Α’, Αυτοκράτορας Του Βυζαντίου (867-886). Απεικόνιση Από Το Χρονικό Του Ιωάννη Σκυλίτση.

Η Διαχρονική Σημασία του Σκυλίτση

Ο Ιωάννης Σκυλίτσης, μέσα από το έργο του “Σύνοψις Ιστοριών”, αναδεικνύεται σε έναν από τους σημαντικότερους ιστοριογράφους της βυζαντινής περιόδου. Η αφήγησή του, που καλύπτει σχεδόν τρεις αιώνες, δεν είναι απλώς μια καταγραφή γεγονότων, αλλά μια ζωντανή αναπαράσταση της εποχής, με τις πολιτικές ίντριγκες, τις πολεμικές συγκρούσεις, τις θρησκευτικές έριδες και τις κοινωνικές ανακατατάξεις. Η οπτική του Σκυλίτση, ως ανθρώπου που κατείχε υψηλά αξιώματα και βρισκόταν κοντά στα κέντρα εξουσίας, προσδίδει στο έργο του μια μοναδική αυθεντικότητα και εγκυρότητα. Δεν διστάζει να ασκήσει κριτική, να εκφράσει τις απόψεις του και να αναδείξει τις σκοτεινές πτυχές της βυζαντινής πραγματικότητας.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στον “Σκυλίτση της Μαδρίτης”, το εικονογραφημένο χειρόγραφο που αποτελεί κόσμημα της βυζαντινής τέχνης. Οι εκατοντάδες μικρογραφίες του, πέρα από την αισθητική τους αξία, αποτελούν πολύτιμη πηγή πληροφοριών για την καθημερινή ζωή, την υλική κουλτούρα και τις κοινωνικές πρακτικές της εποχής. Μέσα από αυτές τις εικόνες, ο Σκυλίτσης γίνεται “ορατός”, αποκτά μια διαχρονική διάσταση, καθώς το έργο του συνεχίζει να μελετάται και να ερμηνεύεται από τους σύγχρονους ερευνητές. Η “Σύνοψις Ιστοριών” παραμένει ένα θεμελιώδες κείμενο για την κατανόηση της βυζαντινής ιστορίας και πολιτισμού, προσφέροντας μια γέφυρα επικοινωνίας με το παρελθόν και φωτίζοντας πτυχές μιας αυτοκρατορίας που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της στην παγκόσμια ιστορία. Η παρακαταθήκη του Σκυλίτση είναι ανεκτίμητη.

elpedia.gr

Βιβλιογραφία

Αγγελίδη, ΧΓ. 2012. “Ιωάννης Σκυλίτζης και Μιχαήλ Ψελλός.” Η Καθημερινή, 2001.

Βλυσίδου, Β. 2005. “Η πολιτική του Βασιλείου Λακαπηνού έναντι της Δύσης.” Byzantina Symmeikta.

Gysembergh, V. 2022. “UNE TRADUCTION DU TRACTATUS DE SPERA DE JEAN DE SACROBOSCO PAR MAXIME PLANUDE OU SON ENTOURAGE.” In Sine fine. Studies in honour of Klaus Geus on the occasion of his 65th birthday, edited by Theodora M. Kopestoron, and Eleni P. Tzakosta,.